Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min batteriladdare (CTEK MSX 7) verkar ha givit upp
#11
En del byter från Calira till Waeco...

https://www.husbilsklubben.se/forums/thr...tt.100770/

Det verkar krångligt när laddarna är inbyggda.

https://www.husbilskompisar.se/portal/sh...30-i-bilen
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#12
Jo, det är säkert trevligast så länge spektaklet fungerar som det ska.
Fast det finns lite service på Calira fortfarande, även om själva Calira verkar nedlagt.

Hmm, av någon anledning ser listan nedan ut precis som den ska i redigeringsläge, men inte här? Huh

Så här ser det ut i min vagn. Så länge det fungerar är det utmärkt.
[ul]
[li]Omvandlare 230 V -> 12 V, så man kan köra all 12 V i vagnen utan batteri.[/li]
[li]Stabilisering av 12 V i vagnen, även från batteriet.[/li]
[li]Drift av 12 V i vagnen om bilen är tillkopplad.[/li]
[li]Laddning av 12 V batteri i vagnen om bilen är kopplad och igång.[/li]
[li]Laddning av 12 V batteri från 120 V, med olika program för olika batterityper.[/li]
[li]Laddning av 12 V batteri från upp till två olika solpaneler.[/li]
[li]Fjärrstyrd huvudbrytare från panel som också inkluderar mätare för laddnings- och färskvattennivå, ansluten 230 V och snart-fullt-varning för gråvattentank.[/li]
[/ul]


[Bild: IMG_20190924_213137.jpg]

Havererar elcentralen är det nog vanligast att eländet löses med att sätta dit något annat. Tongue
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#13
Ja, det jag funderat över många gånger när man håller på med vagnar och speciellt det Elektriska är "varför" skall det vara en så otrolig invecklad teknologi på en produkt som skall användas i första hand ute i Naturen?

Kan det vara för att den nya generationen är uppvuxen med en smart mobil i handen och tror sig lösa allt genom att googla?

I en fast byggnad kan jag förstå dessa invecklade koncept men aldrig i ett Campingfordon.

Falerar något så står man ofta handfallen och hittar den drabbade inte svaret i mobilen så blir det ofta till dryga kostnader för att få det att fungera.

Det jag sett är att i de flesta fall med de nya elektroniska system så försöker ofta den drabbade med att försöka på egen hand och som många gånger orsakar mer fel än att låta någon med mer kunskap ge sig på problematiken.

Tror däremot att producenterna har skenat iväg lite när det gäller att hitta på nyheter och försöka bräcka varandra. Jag har den förhoppningen att när dom börjar inse detta så blir det en återgång till det enkla med en panna som värmer, ett Batteri som försörjer, en laddare som backupp, en enkel pump som ser till att det kommer vatten ur kranarna.

Inga reaplanspaneler med en massa möjligheter som det tar en användare år att lära sig, eller att inte lära sig alls då i regel ingen har tid att sätta sig in i en manual på ca 140 sidor...

Mycket av detta förstår man då man medverkar i denna typ av sait då frågeställarna oftast inte har en aning om vad som gäller utan har önskemålet att någon annan kan förklara och helst då till ingen kostnad.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, yngrot
Svara
#14
Det är nog mest för att det går...
Att sen inte alla förstår sig på det som sitter där, det har man nog insett. Verkstäderna ska ju ha sitt levebröd från något.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • BEAN, LMC400, yngrot
Svara
#15
Jag såg nåt på FB nyss om att CTEK kanske flyttat tillverkningen till nåt "spännande land". Det kanske inte är lika noggrant med allt längre.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#16
(2019-10-21, 13:10)Hagbard Skrev: Ja, det jag funderat över många gånger när man håller på med vagnar och speciellt det Elektriska är "varför" skall det vara en så otrolig invecklad teknologi på en produkt som skall användas i första hand ute i Naturen?

Kan det vara för att den nya generationen är uppvuxen med en smart mobil i handen och tror sig lösa allt genom att googla?

I en fast byggnad kan jag förstå dessa invecklade koncept men aldrig i ett Campingfordon.

Falerar något så står man ofta handfallen och hittar den drabbade inte svaret i mobilen så blir det ofta till dryga kostnader för att få det att fungera.

Det jag sett är att i de flesta fall med de nya elektroniska system så försöker ofta den drabbade med att försöka på egen hand och som många gånger orsakar mer fel än att låta någon med mer kunskap ge sig på problematiken.

Tror däremot att producenterna har skenat iväg lite när det gäller att hitta på nyheter och försöka bräcka varandra. Jag har den förhoppningen att när dom börjar inse detta så blir det en återgång till det enkla med en panna som värmer, ett Batteri som försörjer, en laddare som backupp, en enkel pump som ser till att det kommer vatten ur kranarna.

Inga reaplanspaneler med en massa möjligheter som det tar en användare år att lära sig, eller att inte lära sig alls då i regel ingen har tid att sätta sig in i en manual på ca 140 sidor...

Mycket av detta förstår man då man medverkar i denna typ av sait då frågeställarna oftast inte har en aning om vad som gäller utan har önskemålet att någon annan kan förklara och helst då till ingen kostnad.
Håller med, det är ju helt sjukt. I min gammelvagn från 89 finns allt jag behöver. Massor av elektronik gör allt enbart skitjobbigt, ingen fattar ett smack hur vagnen ska användas utan att gå långa utbildningar. Och sen är det ju som gjort att det blir elfel o glapp när grejerna ofta står oanvända långa tider. En trummispolare köpte nyss en V70 2012. Plötsligt öppnar sig inte förardörrn när han låser upp den. Han fick öppna på andra sidan o luta sig över till förardörren o öppna. På Volvoverkstan berättar de sen att ett pytte datachip är paj, det kostar 10.000 kr att byta det. Han fortsätter krångla o öppna från fel sida.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#17
(2019-10-21, 13:10)Hagbard Skrev: Ja, det jag funderat över många gånger när man håller på med vagnar och speciellt det Elektriska är "varför" skall det vara en så otrolig invecklad teknologi på en produkt som skall användas i första hand ute i Naturen?

Kan det vara för att den nya generationen är uppvuxen med en smart mobil i handen och tror sig lösa allt genom att googla?

I en fast byggnad kan jag förstå dessa invecklade koncept men aldrig i ett Campingfordon.

Falerar något så står man ofta handfallen och hittar den drabbade inte svaret i mobilen så blir det ofta till dryga kostnader för att få det att fungera.

Det jag sett är att i de flesta fall med de nya elektroniska system så försöker ofta den drabbade med att försöka på egen hand och som många gånger orsakar mer fel än att låta någon med mer kunskap ge sig på problematiken.

Tror däremot att producenterna har skenat iväg lite när det gäller att hitta på nyheter och försöka bräcka varandra. Jag har den förhoppningen att när dom börjar inse detta så blir det en återgång till det enkla med en panna som värmer, ett Batteri som försörjer, en laddare som backupp, en enkel pump som ser till att det kommer vatten ur kranarna.

Inga reaplanspaneler med en massa möjligheter som det tar en användare år att lära sig, eller att inte lära sig alls då i regel ingen har tid att sätta sig in i en manual på ca 140 sidor...

Mycket av detta förstår man då man medverkar i denna typ av sait då frågeställarna oftast inte har en aning om vad som gäller utan har önskemålet att någon annan kan förklara och helst då till ingen kostnad.

Håller helt med dig. Har man tur att få med en manual så kan man nästan vara säker på att bilder och text inte överensstämmer med monterad utrustning.
Vår vagn är en typisk massproducerad vagn som tillverkades under några år utan några större förändringar. Till denna har vi fått en tjock instruktionsbok som täcker det mesta. Problemet är att kylskåp, elinstallation mm inte finns med i boken. Vissa saker som finns med överensstämmer inte alls med det som sitter monterat. T o m planlösningen på 550 saknas. Däremot kan jag få reda på hur ett flertal andra mindre modeller är planerade.
Tillhör skaran som googlar mycket men hela "elcentralen" och alla prylar runt den är höjt i dunkel. Det är bara att hålla tummarna att det inte börjar strula.
Ett fritidsfordon borde helt klart vara enklare konstruerat för att vara just ett fritidsfordon. Tror inte folk över lag är intresserade av att vara experimentelektriker eller ha vagnen på verkstad under de få veckorna man får möjlighet att använda sin vagn.
Det är bara att titta på personbilar idag. Vanliga svenssonbilar har mer finesser än de flesta kan hantera eller har behov av. Misstänker att det är billig elektronik som monteras till låg kostnad bara för att kunna förlänga utrustningslistan. När bilen har några år på nacken och det börjar krypa in troll i finesserna kan man hålla sig för skratt.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#18
Det finns inte mycket att hitta om den vagnen men detta kanske du inte har...

https://www.weinsberg.com/fileadmin/medi..._ebook.pdf
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#19
Volvodörrar som inte går att öppna (på de modellerna) brukar bero på att en liten flärp i låset går sönder. Ett rent mekaniskt fel, alltså.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#20
(2019-10-22, 09:10)apersson850 Skrev: Volvodörrar som inte går att öppna (på de modellerna) brukar bero på att en liten flärp i låset går sönder. Ett rent mekaniskt fel, alltså.
Volvos inkopplade dator säger att det är pytte chip för 10.000 som måste bytas. Tänk vad förbannad man skulle bli om man gjorde det och det inte blev nån skillnad, och att det i stället berodde på en liten mekanisk flärp. Sad
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)