Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
#61
Dagens politiker och riksbanksledning har en förmåga att inte vidta åtgärder i rätt tid. När dom väl vidtar åtgärder är det vanligtvis alltför sent. Därmed blir deras aggerande kontraproduktivt och leder till förstärkning av upp- och nergångarna, i stället för att balancera svängningarna. 

Ränteavdragen borde ha trappats ner för länge sedan när Sveriges ekonomi var på väg upp i högkonjukturen. Att trappa ner ränteavdragen när Sveriges ekonomin är på väg in i en lågkonjuktur kommer att medföra en än brantare nedgång.

Magdalena Andersson vill trappa ned ränteavdraget, och hon har med sig både Centern och Liberalerna. En förändring skulle få katastrofala följder menar Peter Malmqvist är analytiker på Aktiespararna.
(www.di.se - Analytikern: ”Fullständig katastrof att ändra ränteavdraget”)

Riksbankens vansinniga penningpolitik med en negativ krisränta och massiva tillgångsköp under en brinnande högkonjuktur har medfört att fastighetspriserna har stigit brant, vilket i sin tur har inneburit att hushållen har lånat allt mer för köp av boenden. Vissa hushålls skuldsättning har därmed formligen exploderat.

Hushållens höga skuldsättning i kombination med nivån på ränteavdragen gör att politikerna blir tvingade att minska ränteavdragen även om det kommer att förstärka nedgången drastiskt. Det har stått klart sedan länge att dagens generösa ränteavdrag i kombination med hushållens höga skuldsättning är ohållbara och kommer att skapa ett stort "hål" i statens finnanser när högkonjukturen förbyts i lågkonjuktur.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#62
EU-kommissionen skriver följande i sin rapport över det ekonomiska läget i Sverige:

Svensk ekonomi uppvisar fortfarande obalanser. Övervärderade bostadspriser och fortsatt stigande skulder hos hushållen utgör en risk för en oordnad korrigering.
(www.di.se - EU: Bomarknad och hushållens skulder skapar obalans i svensk ekonomi)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#63
En huvuduppgift för centralbanker är vanligtvis att motverka extrema svängningar i ekonomin. Riksbankens ultralätta penningpolitik med massiva tillgångsköp och negativ krisränta mitt under brinnande högkonjuktur är kontraproduktiv och eldar i stället på svängningarna. Resultatet av Riksbankens vansinniga penningpolitik är bl.a. explodernade fastighetspriser.

Förr eller senare blir det dock slut på den galna dans som Riksbanken har bjudit upp till. 

Allt fler oroas över prisfall på bostäder. Värst är det bland de unga, där flera nyligen fick uppleva sin första räntehöjning någonsin. Andra har köpt sin bostad på toppen.
”Extremfallet är där du har lånat mycket och priserna fallit med 10 procent, då finns det en risk att du inte får tillbaka din kontantinsats när du flyttar.”

(www.di.se - De fruktar prisras: ”Risk att du inte får tillbaka din kontantinsats”)

Det är illa när man inte kan få tillbaka kontantinsatsen, men det är än värre när marknadspriset understiger belåningen ("negative equity"). När "negative equity" uppstår blir man förhindrad från att sälja eftersom som köpeskillingen inte är tillräckligt för att lösa de utstående lånen, vilket medför att man inte kan flytta. Bostadsmarknaden tappar dynamik och många har svårt att flytta dit jobben finns. Tyvärr är det yngre som drabbas värst, eftersom det framförallt är dem som har köpt dyra bostäder med hög skuldsättning. Möjlighet till god rörlighet bland yngre är väsentligt för att de skall kunna avancera i sin karriär, vilket är av godo för samhället och den ekonomiska utvecklingen.

Sverige tillhör de länder där man är personligt ansvarig för bostadslånen. I händelse att man förlorar bostaden blir man fortfarande betalningsskyldig för den överskjutande delen av bostadslånet som köpeskillingen vid en tvångsförsälningen inte täcker. Det är betydligt bättre att bli av med bostaden i USA för där täcker säkerheten i fastigheten upp för hela lånet, d.v.s. man har inte några kvarvarande skulder efter att man har förlorat sin fastighet. I USA uppstår inte samma problem med "negave equity" eftersom man helt sonika kan "kasta in nycklarna" till banken flytta till annan plats utan någon kvarstående skuld. I länder, likt USA, blir "negative equity" ett problem för bankerna, vilket tvingar dem att undvika alltför våghalsig kreditgivning.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#64
Riksbanken vansinniga idé om att importera inflation genom att trycka ner kronans värde till träsknivåer bidrar också till att alltfler svenska företag köps upp av utlänningar och hamnar i utländsk ägande.

Utländska aktörer köpte ifjol rekordmånga svenska företag, enligt statistik från Mergermarket. Den svaga kronan är en förklaring, enligt experter Di har talat med.

”Kronkursen kan få effekten att vi rear ut svenska tillgångar”, säger Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank.

(www.di.se - Svag krona ger rekordköp av svenska bolag)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#65
Kronan är den enda större valutan som i år har fallit i förhållande till euron.

Det slår den internationella nyhetsbyrån Bloomberg fast i en artikel som pekar ut kronan som ”slagpåse”.

(www.di.se - Svenska kronan är sämst av alla stora valutor)

Vi har Riskbankens vansinniga penningpolitik att "tacka" för att vi blir allt fattigare. Det må vara många i Riksbanksdirektionen som innehar doktorshattar, men dom verkar tankmässigt vara förblindade av teorier så till den grad att dom inte ser verkligheten. Teorier är alltid förenklingar av verkligheten.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#66
Riksbankens vansinniga peningpolitik med krisränta under brinande högkonjuktur har bl.a. medfört kraftigt stigande fastighetspriser.

Det är hög tid att börja minska ned de generösa ränteavdragen i Sverige. Normaliseras räntorna skulle inte bara konsumtionen drabbas hårt – även statsfinanserna hotas av en veritabel bomb på grund av de senaste årens kraftiga skulduppbyggnad.
(www.di.se - Bolånebomben hotar statens finanser)

Under den analakande lågkonjukturen finns det inget annat val än att dra ner på ränteavdragen för att undvika ett svart hål i statsfinanserna. Riksbankens obegåvade penningpolitik kommer därför att bli en dödskyss för många högbelånade hushåll.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#67
Riksbankens vansinniga peningpolitik gör svenska folket allt fattigare.

Kronan tappar rejält efter Riksbankens räntebesked där räntebanan sänktes för kommande år.

Euron stärktes från knappt 10,50 kronor till nästan 10,60 efter räntebeskedet och dollarn steg till 9,50, från 9,41 kronor. Mot dollarn handlas kronan på lägsta nivån sedan 2003.

(www.di.se - Kronan rasar direkt efter räntebeskedet – 16-årslägsta mot dollarn)

Kortsiktigt medför försvagning av den svenska kronan högre vinster för exportbolagen, men det motsatta gäller för den arbetskraftsintensiva handeln som importerar mycket varor. I ett lite längre perspektiv är kronförsvagningen av ondo eftersom den meför att förändringstrycket för de exportbolagen avtar, vilket gör att de "slappnar av" och och tappar tempo i den globala konkurensen. Riksbankens agerande är därför kortsiktigt och medför att Sverige kommer att prestera sämre än konkurentländerna på lite längre sikt.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#68
Hur centralbanker har lyckats fördärva en fri marknad och dess följdverkningar.

The Great Financial Unknown is now upon us. After 10 years of Quantitative Easing, the European Central Bank (ECB) in Europe owns 40% of the national debts in the EU and it can neither sell them nor stop buying without creating a Panic in Interest Rates. Likewise, the Bank of Japan (BoJ) owns between 70% and 80% of the ETF bond market in Japan. The Bank of Japan confirmed it is ending free market determination of interest rates for the municipal level and that they “will not require any procedures such as auction as the method of determining lending conditions.”
- - -
The statement at the end of the announcement on the last page on its monetary policy has left traders in shock. This appears that the BoJ realizes that it now effectively has destroyed its bond market and realizes that there is not only the end of a free market, but there is a contagion of surrounding lack of liquidity.
- - -
Both the ECB and the BoJ are completely trapped. They have destroyed their respective bond markets meaning they can no longer even tolerate a free market with respect to interest rates. They cannot stop buying government debt for there is no bid at these rates. We are far beyond every economic theory ever contemplated. How we deal with this government-created financial crisis will be extremely interesting.
(www.armstrongeconomics.com - Bank of Japan and the Bond Crisis/)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#69
Bedriver Riksbanken sin vansinniga penningpolitik för att hålla konkursmässiga kommuner under armarna?

Staten har som bekant krav på budgetbalans, men denna uppnås på senare år genom att helt enkelt lämna kommunerna i sticket. Varför kommunsektorn tvingats låna mer och mer pengar. Riksbanken hjälper kommunerna att göra det genom att hålla räntan under noll. Skulle räntan gå upp så skulle ballongen spricka snabbt. Nu tar det lite längre tid. Men inte nödvändigtvis så mycket längre. Kommunerna har nämligen själva skapat en kostnadsbubbla som heter duga.
(katerinamagasin.se - Så lägger kommunerna dimridåer över invandringens verkliga kostnader)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#70
Finns det överhuvudtaget någon verklighetsförankring bland medlemmmarna i direktionen för Sveriges Riksbanken?

Kronan befinner sig i ren utförsbacke. Experterna vill se en attitydförändring hos Riksbanken.

”Om Riksbanken fortsätter att agera på samma sätt, är det som att säga till finansmarknaden: Varsågod, kör kronan svagare”, säger Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank.

(www.di.se - Varningen efter kronans gigantiska fall: ”Det är förödande för Sverige”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)