Typiskt, idag ville den dieseldrivna kylvätskevärmaren (Eberspächer D3WZ) i min bil fungera som den skall. Den startade, men när den skulle gå upp i läget för full effekt stannade den och gav felkod F54.
F54
Flamavbrott i regleringssteg ”HÖG”
Värmaren har tänts (flamma registrerad) men indikerar flamavbrott i ett driftsteg.
Det var lite annat ljud från värmaren nu när den inte fungerar som den skall. Doseringspumpen som matar brännaren med diesel tyckte jag tickade betydligt snabbare än vanligt. Vidare kom det ett kraftigt vinande ljud från värmaren, vilket jag antar kom från fläkten i brännaren.
Det blir till att försöka krypa under bilen och göra en okulärbesiktning. Eftersom jag tyckte att doseringspumpen gick mycket mer, går min tanke till problem med bränsletillförseln. Det lär sitta ett litet sintrat filter på doserpumpens sugsida som kan vara igensatt (www.nomadic-one.com/reflect/eberspacher-parking-heater-trouble).
Kontroll av bränsleförsörjningen
Kontrollera följande punkter innan bränslemänngden mäts.
Mätning av bränslemängd
1. Förberedelse
Dra ut bränsleledningen från värmaren och led in den i ett
mätglas (storlek 25 ml).
Koppla in värmaren. När bränslet transporteras jämnt (börjar
ca 60 sekunder efter start), är bränsleledningen fylld och
avluftad.
Koppla från värmaren och töm mätglaset.
2. Mätning
Koppla in värmaren.
Bränslematningen börjar ca 60 sekunder efter inkopplingen.
Håll mätglaset i höjd med värmaren under mätningen.
Efter ca 90 sekunder stängs bränslematningen av automatiskt.
Stäng av värmaren! *
Läs av bränslemängden i mätglaset.
Om den uppmätta bränslemängden ligger utanför nedan
angivna värden måste doseringspumpen bytas.
(www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D5FelRep.pdf)
För D3WZ skall den uppmätta mängden bränsle vara 6,8 - 7,8 milliter.
(www.t4-wiki.de/wiki/Pumpe_V54_(Dosierpumpe))
F54
Flamavbrott i regleringssteg ”HÖG”
Värmaren har tänts (flamma registrerad) men indikerar flamavbrott i ett driftsteg.
- Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna.
- Kontrollera bränsleförsörjningen / bränslemängden, se sidan 31.
- Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 28. Om den är OK –> byt styrdonet, se sidan 26.
Det var lite annat ljud från värmaren nu när den inte fungerar som den skall. Doseringspumpen som matar brännaren med diesel tyckte jag tickade betydligt snabbare än vanligt. Vidare kom det ett kraftigt vinande ljud från värmaren, vilket jag antar kom från fläkten i brännaren.
Det blir till att försöka krypa under bilen och göra en okulärbesiktning. Eftersom jag tyckte att doseringspumpen gick mycket mer, går min tanke till problem med bränsletillförseln. Det lär sitta ett litet sintrat filter på doserpumpens sugsida som kan vara igensatt (www.nomadic-one.com/reflect/eberspacher-parking-heater-trouble).
Kontroll av bränsleförsörjningen
Kontrollera följande punkter innan bränslemänngden mäts.
- Kontrollera silen i doseringspumpen.
- Kontrollera bränsleledningarnas läge.
- Kontrollera att bränsleledningarna inte läcker.
- Kontrollera slangkopplingarna och efterdra dem.
- Har bränsleuttaget utförts enligt uppgifterna i den tekniska beskrivningen?
Mätning av bränslemängd
1. Förberedelse
Dra ut bränsleledningen från värmaren och led in den i ett
mätglas (storlek 25 ml).
Koppla in värmaren. När bränslet transporteras jämnt (börjar
ca 60 sekunder efter start), är bränsleledningen fylld och
avluftad.
Koppla från värmaren och töm mätglaset.
2. Mätning
Koppla in värmaren.
Bränslematningen börjar ca 60 sekunder efter inkopplingen.
Håll mätglaset i höjd med värmaren under mätningen.
Efter ca 90 sekunder stängs bränslematningen av automatiskt.
Stäng av värmaren! *
Läs av bränslemängden i mätglaset.
Om den uppmätta bränslemängden ligger utanför nedan
angivna värden måste doseringspumpen bytas.
(www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D5FelRep.pdf)
För D3WZ skall den uppmätta mängden bränsle vara 6,8 - 7,8 milliter.
(www.t4-wiki.de/wiki/Pumpe_V54_(Dosierpumpe))
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”