Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
Svår? Smile En skolad gränd med en borg i ryggen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Nicro för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2018-03-09, 22:03)Nicro Skrev: En skolad gränd med en borg i ryggen.

Lek med ord fick mig att tänka på Gränna, som är belägen i sluttingen ner mot Vättern. Borgen i ryggen skulle i så fall vara Brahehus.

Jag drar därför till med Gränna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Sorry, inte gränna. Däremot ingår fyra av bokstäverna i din gissning i ortens namn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Nicro för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Strängnäs
Svara
Gymnasiegränd i Strängnäs med Roggeborgen i ryggen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Nicro för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Vi håller oss utmed E45 och dess närhet.

[Bild: 23xDqo5.jpg]
Svara
"Utmed E45" gjorde att jag tror mig ha fått napp med Googles hjälp på söktermen "stenbro europaväg e45". I bildläge hittar jag Åsanbron, som är den bro som bör synas på bilden.

Åsanbron, bro över Ljungan vid Åsarna i Bergs kommun i Jämtland, är en av Skandinaviens största stenvälvda broar. Valvet är byggt av huggna kilformade granitblock. Spännvidden är 24 m. Bron invigdes 11 maj 1852.

Tidigare hade tre försök gjorts att bygga en stenbro över älven, men samtliga hade rasat. Vid det första raset 1848 omkom en man när han var i färd med att riva den träkonstruktion som användes som stöd när stenbroar byggdes. De övriga rasen orsakades av vårfloden. Åsanbron ligger idag utanför huvudvägarna, men är fortfarande farbar. E45 passerar Åsarna, men går över en ny bro över Ljungan.

(www.wikiwand.com/sv/Åsanbron)

Mitt svar är således Åsanbron över Ljungan vid Åsarna i Jämtland.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
(2018-03-11, 23:03)Sokrates Skrev: "Utmed E45" gjorde att jag tror mig ha fått napp med Googles hjälp på söktermen "stenbro europaväg e45". I bildläge hittar jag Åsanbron, som är den bro som bör synas på bilden.

Åsanbron, bro över Ljungan vid Åsarna i Bergs kommun i Jämtland, är en av Skandinaviens största stenvälvda broar. Valvet är byggt av huggna kilformade granitblock. Spännvidden är 24 m. Bron invigdes 11 maj 1852.

Tidigare hade tre försök gjorts att bygga en stenbro över älven, men samtliga hade rasat. Vid det första raset 1848 omkom en man när han var i färd med att riva den träkonstruktion som användes som stöd när stenbroar byggdes. De övriga rasen orsakades av vårfloden. Åsanbron ligger idag utanför huvudvägarna, men är fortfarande farbar. E45 passerar Åsarna, men går över en ny bro över Ljungan.

(www.wikiwand.com/sv/Åsanbron)

Mitt svar är således Åsanbron över Ljunga vid Åsarna i Jämtland.

Ja google är bra att ha. 
Visst är det Åsanbron och det är fortfarande lätt att ta sig dit. Finns en helt ok rastplats där.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Jag har tyvärr inte åtkomst till mina foton just nu, men jag lagt upp ett ett gammalt vykort från 1983 på skannern i stället som får duga. Vid vilken motorsportbana är det stora bakgrundsfotot taget?
[Bild: 11heUQt.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Mantorp park?
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 6 Gäst(er)