Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
Jag tror det är Flensburg
Svara
(2018-01-15, 19:01)BEAN Skrev: Jag tror det är Flensburg

Helt rätt!

Visst är det Flensburg. Den vita byggnaden som man ser på andra sidan viken är Hansens Brauerei.

I folkomröstning 1920 röstade 75% av befolkningen i Nordslesvig på att tillhöra Danmark. I mellersta Slesvig, med bl.a. Flensborg, röstade 80% för att tillhöra Tyskland. Den nya gränsdragningen trädde i kraft 15 juni 1920.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Nu får jag snart sluta att gissa på platser för det blir svårare och svårare att hitta nya utmaningar bland mina foton. Men här kommer en till.

Vi befinner oss på en liten ort i norr där år 1800 en liten parvel föddes som kom att bli vida känd för sina botaniska studier men än mer känd för sitt andra stora kall.

[Bild: uGZyjmu.jpg]
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Tur att jag har laddat upp med fler foton, så jag kan fortsätta att gissa Smile

Platsen är Jäckvik i Arjepolgs kommun. Det är Jäkkviks kapell som vi ser på bilden. I Jäckvik föddes Lars Levi Læstadius år 1800. Han var en svensk präst, men också en framstående botaniker, samt författare till flera böcker och skrifter.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BEAN
Svara
(2018-01-15, 21:01)Sokrates Skrev: Tur att jag har laddat upp med fler foton, så jag kan fortsätta att gissa Smile

Platsen är Jäckvik i Arjepolgs kommun. Det är Jäkkviks kapell som vi ser på bilden. I Jäckvik föddes Lars Levi Læstadius år 1800. Han var en svensk präst, men också en framstående botaniker, samt författare till flera böcker och skrifter.

Jag får tydligen vara snålare med ledtrådar i fortsättningen för ni löser ju allt. Visst är det Jäkkvik.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2018-01-15, 21:01)BEAN Skrev:
(2018-01-15, 21:01)Sokrates Skrev: Tur att jag har laddat upp med fler foton, så jag kan fortsätta att gissa Smile

Platsen är Jäckvik i Arjepolgs kommun. Det är Jäkkviks kapell som vi ser på bilden. I Jäckvik föddes Lars Levi Læstadius år 1800. Han var en svensk präst, men också en framstående botaniker, samt författare till flera böcker och skrifter.

Jag får tydligen vara snålare med ledtrådar i fortsättningen för ni löser ju allt. Visst är det Jäkkvik.

Jo, det var för bra ledtrådar att börja med Smile

Då är det dags att dra iväg en bit igen. Vad heter egendomen och vilken känd person förknippas den med?
[Bild: jVrpTj2.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Här kommer en första ledtråd: Den kända personen inlede med konstnärsskap, men blev känd för sitt författarskap.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
(2018-01-16, 00:01)Sokrates Skrev: Här kommer en första ledtråd: Den kända personen inlede med konstnärsskap, men blev känd för sitt författarskap.

Ja då var man där igen. Platsen är Karen Blixens Rungsted.
Svara
(2018-01-16, 01:01)BEAN Skrev: Ja då var man där igen. Platsen är Karen Blixens Rungsted.

Helt rätt!

Platsen är Rungstedlund i Rungsted där  Karen Blixen såväl började sina dagar som slutade dem. På egendomen finns ett muséum till hennes ära.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Inga ledtrådar denna gång mer än att vi är i Sverige. Blir det inga gissningar kanske det kommer några senare i kväll.

[Bild: J3jWhfc.jpg]
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 14 Gäst(er)