Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
(2018-01-04, 23:01)Månsson Skrev: Då skulle det kunna vara någon stans i Frankrike..
Ja, staden ligger i Frankrike. Tänk på vad jag tidigare har skrivit att mannen som statyn föreställer har kopplingar både till Frankrikes kung Louis XV och Sverige. Mannen bodde för övrigt under några år i Kristianstad.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
:
Betygsättning:
20
Här är en ny ledtråd: Mannen som statyn föreställer har ett polsktklingande namn.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
:
Betygsättning:
20
2018-01-05, 12:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-01-05, 12:01 av Sokrates.)
(2018-01-05, 12:01)BEAN Skrev: (2018-01-05, 11:01)Sokrates Skrev: Här är en ny ledtråd: Mannen som statyn föreställer har ett polsktklingande namn.
Jag tror att vi är i den franska staden Nancy. Har aldrig varit i Frankrike men google har.
Helt rätt!
Visst är vi i
Nancy som är belägen vid floden Meurthe och som är ett biflöde till Mossele. Meurthe ansluter till Mossele endast några kilometer norr om Nancy. Bilden visar
Place Stanislas som är upptagen på UNESCOs världsarvslista. Platsen har fått sitt namn efter den polske kungen
Stanisław I Leszczyński, som är den person som statyn avbildar. Det var den svenske kungen Karl XII som gjorde Stanisław I Leszczyński till kung till i Polen. När svenskarna förlorade makten över Polen till ryssarna flydde Stanisław I Leszczyński och levde i exil. Det var under hans tid i exil som han bodde några år i Kristianstad. I Nancy blev Stanisław I Leszczyński känd som kungen utan kungadöme. Hans dotter,
Marie Leszczyńska, gifte sig med Frankrikes kung
Louis XV, som på svenska kallas för Ludvig XV.
Trådar: 19
:
: 56
Betygsättning:
0
Karlbergs Hembygdsgård som ligger i Norberg.
Följande 1 användare säger tack till dig Nicro för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Nicro for this post
• Sokrates