(2023-01-07, 15:01)LMC400 Skrev: Frågan är om det går att göra en nedstängning av 2 och 3g så tidigt som de skriver.
I sammanhanget kan nämnas att övergången från att läsa av elmätarna via elnätet till att läsa av dem via mobilnätet tycks ha skapat problem.
Fick meddelande om att min elmätare, som sitter inomhus, skulle bytas i mars förra året. Eftersom jag inte var hemma blev elmätaren bytt under en "uppsamlingsrunda" av en tekniker från Vattenfalls i september.
När jag hade den gamla mätaren, som kunde läsas av via elnätet, kunde jag se förbrukningen on-line. Denna möjlighet upphörde dock i slutet av maj. Enligt teknikern från Vattenfall hade infrastrukturen för avläsning av elmätarna via elnätet redan avvecklats när han bytte min elmätare i september. Jag antar att detta är skedde redan i maj när det inte längre gick att se elkoonsumptionen on-line.
Hemma hos mig är mobiltäckningen inte på topp, vilket teknikern från Vattenfall erfor när han skulle använda sin mobiltelefon.
Sedan den 1 juni 2022 har jag ett elavtal via Kundkraft hos Tibber med påslag på spottpriset.
Tibber får ingen förbrukningsdata från Vattenfall Eldistribution. On-line hos Vattenfall Eldistribution står det att alla räkningar är betalda. Den sista betalda räkningen avser förbrukningen t.o.m. den 31 mars 2022.
Blir intressant att se när avläsningen av elmätaren via mobilnätet kommer igång, samt hur de skall lösa spottprisdebiteringen fr.o.m. den 1 juni 2022.