Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AL-KO axel
#1
Har lyckats kröka axeln, har ca15mm toe out och hjulet lutar mycket inåt, ser ut att vara armen som är krokig.
Håller skruven fast den i torsionsfjädern så om jag lossar den är det bara att dra armen med rör utåt?
Vad är rätta namnet på delen och var kan man hitta en ny del, eller går det att hitta hela axeln ny med infästning för husvagnsram? jag hittar bara axlar till släp.
Begagnade axlar finns ju men att köpa en sliten axel och renovera med nya bussningar bromsar osv blir kanske nästan lika dyrt som en ny.
Med ny axel skulle man ju automatiskt få nya torsionsfjädrar bussningar och bromsar.
Om någon undrar vad jag gjort, så väjde jag för en mc på Sognefjell och hoppade över en sten, husvagnsramen blev också böjd på mitten men den har jag riktat nu.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Svara
#2
Min far råkade en gång sätta ekipaget i svängning på E6:an. Slutade med kontakt med mitträcket med bilen. Själva kontakten med räcket gav bara ett "köttsår". Vagnen slängde omkring så axeln kröktes, dörrar lossnade inuti osv. Bilen blev skrot (den knäcktes på mitten av påfrestningarna - ett veck på plåten på taket skvallrade om läget), men husvagnen reparerades. Då sattes det dit en ny axel, så det är nog den rimligaste åtgärden.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, Kullke, Sokrates
Svara
#3
Jo bästa skulle vara ny axel, men tycks ju inte finnas någon som säljer husvagnsaxlar, fast företag annonserar att de har axlar och delar till släp och husvagnar så har de bara axlar till släp. Har demonterat armen och mätt att den är böjd och att den orsakar toeout 17mm/m och att däcket lutar 22mm/m. Bromsskölden är svetsad på armen så det är svårare att prässa armen rak när den är ivägen.
Bussningarna i axelröret glappar bara lite.
Svara
#4
Vad är skillnaden? Smalare spårvidd?
Svara
#5
Olika infästning, husvagnar har oftast axeln integrerad i ramen medan släpvagnar oftast har axeln under ramen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Jaha. Ja, det är klart, man vill hålla nere höjden på golvet för att få ståhöjd i en husvagn utan att den blir orimligt hög, men på en flaksläp är det inte så noga. Det är inte speciellt ofta de flesta körs med last som är över två meter hög.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)