2025-07-05, 08:07
svårt att få till att all belysning funkar bak fungerar på min polar gle -84
går efter el schema men det funkar ej ändå
lysen bak husvagn
|
2025-07-05, 08:07
svårt att få till att all belysning funkar bak fungerar på min polar gle -84
2025-07-06, 08:07
(2025-07-05, 08:07)pularn Skrev: svårt att få till att all belysning funkar bak fungerar på min polar gle -84 Känner igen frustrationen från min Solifer från -83. Där var det jorden som spökade! En glappande jordanslutning framme vid pannan (hur nu den kunde ha med saken att göra) men när jag hittade det och bytte anslutning där så funkade både bakljusen och några lampor inne i vagnen som också strulat! Det är inte lätt att vara felsökare sådana gånger.
Idrekille bosatt i Falun sedan 88
Drar en Cabby 620 f2c -10 efter en BMW 520xd -16 https://resor.familjenberndtsson.se/blogg/
2025-07-07, 13:07
Ett tips är att exempelvis dra en separat jordledning från stickproppen till bilen och till bakljuset, utanför vagnen. Du kan förstås inte ha den där när du kör, men hjälper det vet du vad som är felet.
Dåliga jordningar kan ge upphov till många märkliga fel, men de har den fördelen att du kan ha hur många jordningar som helst. Så istället för att leta upp var du har dålig kontakt är det enklare att bara koppla förbi det dåliga stället med en extra tråd. Man kan ofta komma fram genom skåp eller under vagnens golv med en extra ledning utan alltför mycket besvär. Sen kopplar du bara parallellt med den ursprungliga jordningen och låter den vara så dålig den vill. Om det inte fungerar även med bra jordning kan man använda samma metod med en krånglande blinkers eller vad det nu är. En tråd till, bara. |
« Tidigare tråd | Senare tråd »
|