Trådar: 6
:
: 73
Ansluten: 2017 Sep
Betygsättning:
1
2018-04-25, 09:04
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-04-25, 09:04 av BoUte.)
(2018-04-18, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Det är nog många batterier som blivit förstörda i onödan bara för att man inte haft nån voltmeter.
Av den orsaken kör jag med en batterimonitor istället, vilken visar både batterispänning, ström ut/in i batteriet samt laddstatus för batteriet (urladdade Ah). Då kan jag än bättre hålla reda på batteriets status samt även mer planera strömförbrukning i dåligt väder då solpanelerna inte ger tillräckligt med ström (eller vid fricamping i skogsskugga).
Jag fricampar ju för det mesta samt får enbart ström från mina solpaneler, då tyvärr min elkontakt i bilen ej är kopplad så jag kan få laddning den vägen. Tror jag haft NASA BM-1 i 10 år nu och tycker jag haft en väldigt nytta av den. Och säkert som du skriver, sluppit förstörda blybatterier tack vare det. Har även kunnat utvärdera min solcellsanläggning och tydligt se att den räcker till, samt såg lika tydligt när den ett tag var underdimensionerad.
Batterimonitorn NASA BM-1 är inte perfekt men gör stor nytta för mig.
Har en NASA BM-1 batterimonitor, med stora tydliga siffror för batterispänning (samt bra noggrannhet för batterispänningen).
http://www.marinwebben.se/batteriovervak...erimonitor
Har samlat lite länkar på olika batterimonitorer på min webbplats:
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnow...ERYMONITOR
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Nu har vi hunnit fricampa en hel del med den enkla voltmetern o är helnöjd. Den visar ju alls ampere mm som NASAn gör men att bara se volten räcker perfekt för mig. Märker att det räcker att köra några mil så laddar det ganska bra med enbart de klena kablarna som laddar från bilen. Batterierna far ju faktiskt inte illa av laddas så de bara ligger på tex 12,8 volt, det är bara det att de inte får samma kapacitet som vid fulladdning från en bra laddare. Tvärtom så håller batterierna längre med en måttligare spänning än 14,5 volt från laddaren, det är i alla fall vad nån av de stora batteritillverkarna säger.
O ställer jag ut solcellen på 50 watt mot solen får jag mer ström än jag behöver.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates