Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur många liter glykol i en Cabby 532DLX? Och hur nödvändigt att byta glykol?
#17
(2021-02-16, 16:02)Hagbard Skrev:
(2021-02-16, 13:02)apersson850 Skrev: Alde anger själva att om man använder deras egna "kvalitetsglykol", då behåller den sina frost- och korrosionsskyddande egenskaper så pass att det räcker att byta vart femte år.
Köper man glykol av dålig kvalité (enligt Aldes definition är det nog allt som det inte står Alde på, fast de skriver de inte, för då kunde någon klaga på vilseledande marknadsföring), då bör man byta vartannat år.

Undrar om du har belägg för ditt påstående?

I grunden så finns det ingen dålig Glykol, all Glykol är av bra kvalitét och gör vad den skall göra, förhindra frysrisk.

Sedan så uppstår det ett visst dilemma?

Hur är systemet uppbygt som skall skyddas förutom frysrisken?

Är det ett rent aluminiumsystem (nyare bilmotorer)?

Är det ett system av järn och aluminium (typ Alde 29xx pannor)?

Är det ett system av rostfritt och aluminium (typ Alde30xx pannor)?

Är det ett system i kombinatrion av gjutjärn/aluminium?

Är det ett system av gjutjärn/alumimium/mässing (typ äldre bilmotorer)?

Är det ett system i kombination av gjutjärn/mässing?

Vad berstår systemets ingående material av?

Ja min gode professor det är det som avgör vilken typ av glykol som skall användas.

Det är det som avgör hur receptet skall se ut för den specifika miljö som den skall användas i?

Därav har vi märkesspecifik glykol framtagen och beställd av tillverkaren för den produkt som glykolen skall skydda och användas till vilken kallas för en OEM produkt.

Typ Volvo, Saab, Scania, GM, Ford, Mil-L, Catterpillar, Asian mm, mm, mm och så har vi lilla Alde som föreskriver en egen framtagen/beställd longLife Glykol som är anpassad för deras värmepannor där det inte finns annan än just järn  och aluminium i dom äldre och rostfritt och aluminium i dom nyare.

Och det viktigaste är att den är färdigblandat med destillerat vatten  så det inte förekommer några som helst salter och annat jox som är vanligt i bl a kommunala eller eller egna brunnar.

Lite som jag Tycker
Hagbard

När de fixade med min Alde på Nibo sa Fredrik där att glykolen såg fin ut, behövde inte bytas. Det var ÖoB icke longlife glykol då.
Nu har jag ÖoB longlife glykol och äkta kranvatten. Det tror jag funkar super.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Hur många liter glykol i en Cabby 532DLX? Och hur nödvändigt att byta glykol? - av Ljusne-Håkan - 2021-02-17, 01:02

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)