Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#23
Hur fungerar elvärmen i din vagn? Du skrev att du har Aldes "Långe Jan" värmare. Har den bara genomströmningsvärme, eller hur är den konstruerad? På den tiden när den förekom hade vi vagnar med Primus eller Truma. Jag har bara haft Aldes Compact 3000 och 3010. De fungerar båda som en villapanna. Själva pannan värms upp till drifttemperatur, sisådär 60°C eller nåt. När cirkulationspumpen börjar gå är det alltså alltid vatten med den temperaturen som börjar matas ut i konvektorslingan, oavsett pannans effekt. Jag förutsätter nu att pannan har tillräcklig effekt för att hinna upp till normal temperatur när cirkulationspumpen står still.

Sen sjunker förstås vattentemperaturen om pumpen går en längre tid, och fyller på kallare vatten i pannan än vad pannan hinner värma upp igen. Men finns det även vatten i varmvattenberedaren så buffrar det en del i pannan. Normalt går pumpen då bara ganska kort tid i taget, så vattnet är hett i elementen.
Men om din Långe Jan har en elpatron som bara går vid genomströmning är det förstås en annan sak. Då blir vattnet inte lika varmt i elementen, men värmen kanske blir jämnare. Det går att köra Aldepannan på det viset också, men då jag bara har den lilla pluttiga 12 V cirkulationspumpen, som inte känns som att den är konstruerad för kontinuerligt drift, gör jag aldrig det. Man får sämre med varmvatten också på det viset, då det bara värms till den temperatur som behövs för att hålla värmen i vagnen.

Det är bra att värma under köksbänken också. Är det riktigt kallt ute kan du kanske råka ut för frost i någon hörna där under annars. Eller åtminstone får du kallras så snart du öppnar en lucka.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Långsam vattenburen elvärme? - av LMC400 - 2020-11-20, 18:11
RE: Långsam vattenburen elvärme? - av apersson850 - 2020-11-27, 11:11

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)