Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#52
Sätta lödtenn på änden och sen skruva är något av det dummaste man kan göra. Tennet kallflyter nämligen, så med tiden kryper det undan från trycket från skruven. Så blir det glapp, dålig kontakt och varmt.

En riktigt utförd kontaktpressning ger ett jämt kontakttryck runt hela ledaren, ett tryck som är så högt att anslutningsytorna har en gastät förbindning med varandra. En sån ska man inte inbilla sig att man åstadkommer gång på gång utan ett riktigt verktyg. Jag har sett åtskilliga anslutningar av olika slag, där de med tiden har gett sig. Det har resulterat i varmgång med alla resultat på skalan, från lite blåanlöpt till nedsmälta kablar till mindre bränder till nedbrunna hus.

Men visst kan man lyckas ibland med slägga. Jag har som sagt förklarat att jag lever i en värld där kontaktpressning sitter i produkter vi lever på. Många skickas till USA. Där kan man bara inte ta risken att göra något halvdant och kanske sätta eld på en industri. Därför har vi lärt oss hur man ska göra.

En bra idé för skruvanslutningar är att efterdra. Montera dina säkringar så att du kan dra dem varje gång säsongen börjar, så fungerar de bra.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn.... - av apersson850 - 2020-04-01, 22:04

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)