Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#31
(2020-03-30, 18:03)Kullke Skrev: Orsaken att jag skrev 100A säkring är att man ska ha så liten säkring som möjligt utan att den går när den inte ska göra det, när man kopplar ihop två halvtomma batteri med ett fullladdat +en generator på över 100A går det en ganska stor ström i början.
Det ser man när man ger starthjälp med startkablar till en bil med tomt batteri.

Jag satte dit ett AGM-startbatteri som "bodelsbatteri" i campingbilen och drog grova kablar mellan från startbatteriet (ca 2 * 2,5 meter). Vill minnas att jag drog 32 mm2 kablar och satte 50 A maxisäkringar i nära anslutning till respektive batteri. Innan jag skaffade kompressor kylboxen använde jag en energislukande termoelektrisk kylbox (40W kontinuerli drift) som jag kopplade till "bodelsbatterit" via en spänningsvakt. Vid mina långresor brukade spänningsvaken bryta strömen till kylboxen under tidig morgon. Därefter laddades batteriet när jag körde under dagen. Jag hade redan från början kopplat "bodelsbatteriet" via ett 120A skiljerekä. Vid senare tillfälle, efter att startbatteriet hade dragits ut så mycket att bilen inte gick att starta, satte jag också dit en "startknapp" för att kunna koppla ihop batterierna för att erhålla starthjälp från "bodelsbatteriet" vid behov. När jag använde "bodelsbatteriet" som starthjälp gick den 50A säkring som satt vid "bodelsbatteriet", men inte den säkring som satt vid startbatteriet. Det finns 100A säkringar till maxisäkringarna, så jag satte dit en 100A säkring vid "bodelsbatteriet", men behöll 50A säkringen vid startbatteriet, då den senare är väldigt enkel att byta. I sammanhanget kan nämnas att det sitter en 120A generator i bilen och original kabeln från generatorn till startbatteriet är klenare än de kablar som jag drog från startbatteriet till "bodelsbatteriet. Vill minnas att det endast går en 16 mm" från generatorn till startbatteriet, vilket skapar ett oönskat späningsfall, men det har inte blivit av att jag ersatt den med en grövre kabel ännu. Summa summarum: Även initialt när man laddar ett urladdat AGM-batteri så flyter mindre ström än 50A till "bodelsbatteriet".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Kullke, LMC400
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn.... - av Sokrates - 2020-03-30, 20:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)