Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#10
Jo, men antingen är det så att man har en hög ström under längre tid, och då vill få ner spänningsfallet. Eller så är det så att efter en förhållandevis kort tid går strömmen ned, och med den spänningsfallet.
Är det förstnämnda sant behöver man kunna överföra en rejäl ström under längre tid, genom hela kedjan. Är det istället det andra som är sant behöver man inte grövre kabel än exempelvis 2,5 mm².
Jag kör med 2,5 mm² till min batteriladdning från bilen. Bilen ger ju inte mer än 15 A ändå. För övrigt har vagnen solceller på taket och, om det finns risk att det behövs, ett elverk i gasolkofferten.

För att få lite perspektiv på det hela kan man se att i min XC70 är säkringen mellan batteri och startmotor samt generator på 150 A.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn.... - av apersson850 - 2020-03-30, 10:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)