Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryckkokare som värmeelement
#20
Värmede upp tryckkokaren igen för 2:a gången idag för några timmar och lät dörren vara stängd en stund medans vi åt middag. Nu är det 19,5 C i rummet och då har dörren varit öppen ett bra tag och tryckkokaren är fortfarande så varm att man inte kan hålla händerna på den en längre stund.

Nu har jag även kommit på en bättre  placering av Propex HS2000-värmaren som jag är  sugen på att skaffa. I stället för att  sätta den i den inbyggda garderoben i angänsande sovrum, så är tanken nu att sätta den i ett köksskåp i det utekök som jag har för avsikt att bygga vid gasolspisen på verandan. Ytterväggen består av en tegelvägg och innanför den har dom monterat gipsskivor med en luftspalt där man vanligtvis sätter isolering. Om jag sätter värmaren på botten i köksskåpet och bli installationen närmast osynlig. Jag får ta upp två hål i tegelväggen precis bakom värmaren för att blåsa in varmuften respektive ta ut den luft från rummet som skall värmas upp i värmaren. Det hål som jag tar upp för varmlufttillförseln tar jag även upp i gipskivan på insidan och sätter det lilla utblåsgallret där. Luftinflödet till värmaren vill jag skall tas från takhöjd, så därför tar jag inte upp hål i gipsväggen bakom där hålet görs i tegelväggen utan gör hålet i gispskivan högt upp och låter hålrummet i väggen utgöra en luftkanal. Med värmaren placerad i ett köksskåp i uteköket blir gasolanslutningen enklast möjliga eftersom det redan finns gasolflaskor jämte gasolspisen. Kom även på att jag kan använda min Ctek-laddare med "supply-läge" till att driva 12v-matningen till värmaren. Närmast gäller det att få tag i lämpliga köksskåp för att bygga uteköket och sedan är det bara att beställa en värmare från England.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Tryckkokare som värmeelement - av Sokrates - 2020-01-24, 13:01
Tryckkokare som värmeelement - av LMC400 - 2020-01-25, 18:01
RE: Tryckkokare som värmeelement - av Sokrates - 2020-01-26, 23:01
RE: Tryckkokare som värmeelement - av LMC400 - 2020-01-28, 06:01

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)