Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Långe Jan cirkpumpar 12 volt vs 230 volt?
#10
(2019-12-30, 21:12)apersson850 Skrev: Det som värmer vagnen är den tillförda effekten, inte cirkulationspumpen.

Man kan köra sådana här värmesystem på olika sätt, men ett vanligt sådant är att man har två termostater.
En sitter i pannan. Den stänger av elvärmen, eller gasolvärmen, när själva pannan nått sin drifttemperatur. Den ligger ofta i närheten av 60°C, men den kan vara högre också. Blir vattnet i pannan kallare sätts värmen på igen.
Den andra termostaten sitter i vagnen. När det blir kallare än inställt startar denna termostat cirkulationspumpen. Det vattnet som är i pannan pumpas då ut i radiatorslingan. Följden blir förstås att radiatorerna blir varma, men pannan blir kall. Precis i början, om man börjar elda i en vagn som är bokstavligt talat iskall (det är minusgrader i vagnen), kommer det förstås in vatten som håller minusgrader till pannan. Om själva pannan då redan är uppe i 60°C, eller mer, blir det än rätt rejäl termisk chock.

Men i regel har man inte haft värme i pannan heller, om vagnen nått minusgrader. Slår man på pumpen och pannan i samma ögonblick, kommer vattnet att cirkulera från början, och pannan måste alltså jobba för att värma inte bara sig själv, utan även allt vattnet i radiatorslingan. Som dessutom kyls av den kalla luften i vagnen när det cirkulerar. Det innebär förstås en rätt rejäl buffringseffekt, så pannans temperatur sticker inte upp i brådrasket, även om man drar på med 3 kW. Eller ens med 5,5 kW gasolbrännare. Effekten kan förstås variera. Jag tog den panna jag själv har nu som exempel (Alde 3010).

När sen pannan går vill det till att cirkulationspumpen orkar pumpa runt vattnet, och radiatorerna har tillräcklig värmeavgivande yta, för att pannan ska hinna kylas av, den tillförda effekten till trots. Med min panna på full effekt, 8,5 kW, värmer den allt vattnet i systemet bara några få grader på en minut. Exakt hur mycket beror på hur stor vagnen är, och därmed hur mycket vatten den har i systemet. Men om det råder minusgrader i vagnen kyls vattnet nog lika mycket varje minut, när det pumpas runt i radiatorerna. Så i början, innan den här energin hunnit tillföras luften och prylarna i vagnen, händer nästan ingenting med vattentemperaturen i systemet. Det är lite varmare där det pumpas ut från pannan, men har återvänt till samma temperatur när det kommer tillbaka igen. Efter ett tag har temperaturen i vagnen stigit, avkylningen av vattnet minskar och då, men först då, sticker temperaturen iväg uppåt  pannan.

Själva elpatronerna värmer inget mer än sig själva och vattnet runt dem. Så länge vattnet pumpas runt är temperaturgradienten rätt rimlig. Gaslågan värmer förstås plåtarna på insidan, men även här gäller att de kyls av pannvattnet på andra sidan.

Så även om det generellt alltid är bra att tillföra värme i rimliga mängder, för att undvika temperaturchocker, undrar jag ändå om det verkligen blir några chocker, under förutsättning att cirkulationspumpen går när man eldar?

Ja du Persson nu gällde frågeställningen 2921 och inte 3010, 3010 har inte den begränsningen som 2921 har om det nu kan bero på konstruktionen.

Men annars så är ekvationen som så:

Effekt
_____________ =   Flöde
Temperaturfall


Blir det någon förändring av någon av dessa parametrar utifrån det som tillverkaren/konstruktören har gjort så blir också resultatet förändrat.

Och, det kan ju inte vara av ondo man skriver in i instruktionsboken att man skall vara försiktig vid start av nerkyld panna/system.

Saxat från instruktionsboken:

"Vid uppvärmning av starkt nerkyld panna bör man ej ställa termostatratten på max, utan sätta den på hälften de första 15 – 20 minuterna, på 4:an som ger max 50 grader".

Skälet till detta kan vara den parameter som heter "flöde".
I ett rörsystem så uppstår det friktion och är systemet nerkylt och man kör igång på hög effekt så kan det i sämsta fall bli helt stopp då varmt vatten som expanderat skall ut i ett system.

Ut kommer det för det tar alltid lättaste vägen.

Detta fenomen förstår jag att man byggt bort i 3000, 3010 och 3020H det kvarstår i 29xx pannorna.

Och frågeställare är också inne på att sätta dit en pump som har större flöde och då kan det hända som så, ökar man pumpens effekt ca fem gånger så ökar friktionen i kvadrat x 5 och då måste något annan parameter förändras för att det skall fungera klanderfritt.

Systemet är som jag nämnde tidigare ett lågflödessystem där man tagit tillvara och konstruerat det på det mest effektiva sätt för uppvärmning av en liten låda i olika miljöer, under förutsättning att det används på rätt sätt.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Alde Långe Jan cirkpumpar 12 volt vs 230 volt? - av Hagbard - 2019-12-30, 22:12

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)