Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Långe Jan cirkpumpar 12 volt vs 230 volt?
#7
(2019-12-30, 15:12)Ljusne-Håkan Skrev: När Fredrik på Nibo tätade om min shuntkran så fick han även loss den så den går att röra, innan satt den stenhårt (fastrostad ?) och säkerligen satt den fast i ett mellanläge så den till viss del ströp cirkulationen. Innan reparationen var toaväggen in mot pannan rejält varm när värmen var på, och luften där inne kanske fem grader varmare än ute i vagnen. Nu är returvattnet hetare än förr, toaväggen nästan sval o lufttempen på toan nån grad svalare än utanför. Och jag vill inbilla mig att den går i kortare intervaller när jag kör på elpatronen, strömsnålare alltså. Förut eldade jag nog en hel del för kråkorna inne på toa.
Så när jag gav upp fixandet med elpatronen och åkte till Nibo fick jag ett fel fixat som jag inte ens visste fanns på pannan. Smile

Ja det kan vara ett fel att shunten stod i ett mellanläge.

Skillnaden på konstruktion i din vagn med den gamla beredaren med shunt där man kunde stänga av flödet till radiatorerna men var tvungen att ha flöde via Elpatronen när man ville ha varmvatten.

Det som hände i din var då att flödet gick en kortare väg (om du tittar neråt under beredaren) via en Bay pas mellan framledning och återledning. Det var denna väg vattnet gick när man stänger shunten.

På vagnar efter 1992/93 så försvann den möjligheten då den stora Rostfria beredaren kom.

Har din shunt då varit lite strypen så blir det varmare bokom då allt cirkulerar där i stället för runt vagnen och kyls ner mer.

Och det är ju då klart för att få mer värme i vagnen så åtgår det mer energi och eftersom pumpen styrs av termostaten så får ju pannan gå mer för att uppnå den valda temperaturen.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Alde Långe Jan cirkpumpar 12 volt vs 230 volt? - av Hagbard - 2019-12-30, 15:12

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)