Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilblock gasol
#6
Jag är ju inte 100% säker på att min sådan termostatventil verkligen behövde bytas.
Hade egentligen tänkt att montera isär den och smörja den lätt med något för gasolsystem lämpligt smörjmedel, men min husvagnsverkstad avrådde starkt från det och rekommenderade ny ventil som reservdel.
Och nu när jag monterat bort ventilen tror jag de har helt rätt i den rekommendationen.
Men min ventil kärvade ju verkligen så i vintras så jag ett par gånger inte hade värme, vilket var obehagligt kallt att campa så. Men de två sista campingturerna i våras som krävde värme så arbetade ventilen som den skulle.

Så om det är den som kärvar lite hos dig är det ju mycket möjligt att den börjar fungera helt normalt igen om den får börja arbeta lite.

För min del så hade jag ju även en fladdrande gul låga dessutom när jag startade upp Trumatic efter sommaren, så ihop med vinterns kärvande funktion kände jag att min Trumatic gasolpanna behövde servas och fräschas upp ordentligt.
Och jag kände att det då var värt att byta till ny ventil för en säker problemfri funktion framöver, då jag fricampar off-grid året runt i min husvagn. Min termostatventil har i ett par år även kärvat i sin manövrering till tändläge samt vid vridandet av termostatvredet. Samt tycker temperaturregleringen varit sämre och varierat mer med grövre funktion de senaste åren.

Nu med ny ventil blir hela termostatfunktionen inklusive temperaturavkänningen ny.
Samt hela min Trumatic panna är nu noggrant rengjord och uppfräschad samt korrosionen bortslipad och övermålad med värmebeständig (650°C) aluminiumbaserad rostskyddsfärg, så den ser väldigt fin ut nu.
Så ser fram mot campande igen med säker stabil värme under nätterna :-)

Och på köpet har jag lärt mig om min Trumatic nu och vet hur jag ska serva den framöver, där bottenkåpan ska monteras av regelbundet med sitt lätta fjäderbygelfäste för rengöring av den fint perforerade smuts- och insektsfilterplattan i botten där.

När det är så kallt ute att min lilla husvagn inte blir för varm av enbart pilotlågan så tycker jag också min Trumatic fungerar väldigt bra och ger skön värme. I så liten husvagn som min är inte värmefördelningen något problem, samt varmluftsutsläppen vid golvnivå sitter så pass tätt att jag får som golvärme av varmluften som blåser ut över golvet. Jag har även satt in ett extra varmluftsutblås vid dörren, så skorna och dörrmattan hålls torra och fina vintertid, då det lätt följer med lite snö in där. Blev jättebra!
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-14, 15:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-14, 19:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-14, 20:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-14, 21:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-15, 09:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-15, 11:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-15, 16:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-15, 21:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-16, 04:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-16, 08:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-16, 09:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)