Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilblock gasol
#2
Vet inte riktiga vad för modell du menar med "Trumapanna" men är det en Trumatic så har jag lite erfarenheter.
Min Trumatic S3002 började krångla så i vintras, att ibland vägrade den slå på full effekt och brann bara med sin pilotlåga.
Trumatic fungera ju så att den termostatstyrda gasolbrännaren växlar mellan pilotlåga (= väldigt låg effekt) och full effekt.
För mig kunde den ibland börja växla igen mellan effektlägena efter att jag vridit på termostatvredet fram och tillbaka mellan max och min några gånger, ibland bara efter att stängt av och sedan satt på pannan igen dessutom. Men den kärvade rätt mycket i vintras men sedan under tidiga våren började den fungera bättre och bara man fick loss den så den växlade över till full effekt brukade den arbeta som den skulle då.

Så jag skulle ju nog mer gissa på den gasoltermostatventilen i Trumatic (om det nu är sådan du har) än på ventilblocket du länkade till. Men är ju inget jag kan säga säkert utan bara referera hur det varit hos mig. Jag är inte sakkunnig på dessa Trumatic!

Själv har jag köpt en ny sådan termostatventil som reservdel och håller på att byter just nu på min Trumatic, ihop med en renovering / uppfräschning av hela gasolpannan.
Min Trumatic brann även med flämtande gul låga som ibland slocknade ungefär som den inte fick luft riktig, nu när jag startade upp den inför hösten. Så behövde ändå se över hela gasolpannan. Och det var jäkla kallt i vintras vid fricamping när min Trumatic inte ville växla till full effekt!

Min husvagn är från 1991 så är väl på tiden att Trumatic-pannan får sig en ordentligt genomgång och uppfräschning.
Den hade även korroderat ganska kraftigt av de tre vintrar jag var ute och luffade runt på vinterfricamping - är inte tillverkad i material som tål vägsalt uppenbarligen. Så blev en del jobb med det också

Den flämtande lågan berodde nog på att i den understa delen som sticker ned under husvagnen där förbränningsluften tas in så ligger det ett "luftfilter" i form av en perforerad aluminiumplåt med en massa små hål i och den var nästan helt igensatt av smuts.
Är nog något man bör rengöra regelbundet med några års mellanrum. Den nedre kåpan där sitter bara fast med en fjäderbygel och är lätt att knäppa loss, visade det sig.

Jag har monterat ur hela min Trumatic ur husvagnen och tagit hem för renovering. Ska man byta den termostatventilen är det nödvändigt, då den sitter med sina översta delar inne i husvagnen och sedan hela vägen igenom golvet och med sin undre del av ventil under husvagnen. Så går inte att byta på plats i vagnen, samt går knappast att hålla tillräckligt rent heller om det gått.

På tyska heter denna gasoltermostatventilen zündsicherungsventil om man vill googla bilder och info på den, och hos Kamafritid heter den TÄNDSÄKRINGSVENTIL:
http://www.kamafritid.se/Welcome/Default...0050-58000

Jag hade tur att min gasolverkstad hade en sådan hemma, men kostar ju en hel del. Dock är den nya, som nu ersatt den modell jag kunde köpa, betydligt dyrare!
Den lär ju dock hålla mitt liv ut nu... :-)
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-14, 15:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-14, 19:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-14, 20:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-14, 21:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-15, 09:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-15, 11:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-15, 16:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-15, 21:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-16, 04:10
RE: Ventilblock gasol - av BoUte - 2018-10-16, 08:10
RE: Ventilblock gasol - av LMC400 - 2018-10-16, 09:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)