Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning
#8
(2017-11-20, 19:11)Ljusne-Håkan Skrev: Att AGM-batterier håller längre än oldschools dito man kanske ska ta med en nypa salt?


AGM-batteriernas fördel är att dom har högre cyklisk stabilitet som gördem kan laddas/urladdas fler gånger utan prestandaförslust. Desstuom kan dom lutas hur som helst utan att dom tar skada.

AGM-batteriernas nackdel är att dom innehåller mindre mängd västsak vilket gör dom känsliga för överladdning och dom skall aldrig laddas med mer än 14,8v, för att undvika att dom "kokar bort" vätska. Man bör även undvika att ladda AGM-batterier över +45 C, av samma anledning.

Anledningen till att jag valde att välja ett AGM-batteri som startbatteri i VW-bussen, när det det tidigare Tudor Techtronic batteriet gav upp efter bara några år var att det är besvärligt att lufta in och ut batteriet utan att luta det alltför mycket. Vidare hade jag god erfarenhet av det Banner AGM-batteri som jag hade som bodelsbatteri i bussen och som nu sitter i mini-husvagnen. Det gamla AGM-batteiet har snart varit med i 10 år och gör fortfarande jobbet. 

Startbatteriet sitter i motorrummet och bilen utsätts för högre värme i Sydeuropa. Även om batteriet sitter avskärmat med plastskydd i motorrummet är det nog risk för att det blir betydligt varmare där än +45 C när man kör då rejält varm uteluft skall kyla kylarvätskan och motorn.  Det var +37 C i skuggan och än varmare i solen hela vägen mellan Pamplona och Granada i augusti. 

Jag gissar att problemet med batteriet är att det har förlorat vätska, men har ändå lite svårt att förstå varför AGM-batteriet helt plötsligt tappade laddning. Bilen har stått parkerad en tid när problemet med batteriet inträffade och såväl startbatteriet som bodelsbatteriet underhållsladdas med 2 st 20W solpaneler som sitter på takboxarna. Jag kollar dagligen batteriernas spänning och laddningen har fungerat utan överladdning.

Trots problemet med batteriet blir det nog ersatt med ett annat AGM-batteri p.g.a. svårigheten att lufta in och ur batteriet utan att luta det alltför mycket. Jag har hittad ett Varta 95 Ah Silver Dynamic AGM-batteri som jag kan få för 180 EUR i Tyskland (inklusive frakt och pant) levererat till min dörr, som jag förmodligen beställer. Ville bara kolla så att det gamla batteriet är helkass innan jag beställer ett nytt batteri.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning - av Sokrates - 2017-11-20, 20:11

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)