Finnansmarknaderna brukar alltid ligga en bit före den reella ekonomin, vanligtvis 6-12 månader. För egen del tycker jag att det börjar bli alltmer tydligt att datan visar att högkonjukturen är påväg att övergå i lågkonjuktur.
"Traders" har att förhålla sig till den komplexa verkligheten och försöka blicka in i framtiden. Riksbanken och andra centralbanker förhåller sig till teoretiska modeller, som utgör förenklingar av verkligheten. Riksbankens modeller utgår dessutom ofta även från att Sverige lever i ett slutet ekonomiskt system, trots att verkigheten är den motsatta.
Verkstadsaktierna brukar ligga tidigt i konjukturcykeln och därmed utgöra en fingervisning om vart konjukturen är på väg.
Av Scanias delårsrapport framgår:
Lastbils- och busstillverkaren noterade 20 miljoner beställningar under det tredje kvartalet, tre miljoner färre än samma period i fjol.
- - -
Minskningen i orderingång är mest uttalad på Scanias lastbilsförsäljning i Asien. Här minskade orderingången under kvartalet med hela 54 procent till 1.465 från 3.186 lastbilar, och Scania uppger att minskningen var relaterad till Iran, Turkiet, Taiwan och Kina. Minskningstakten accelererade: niomånadersfacit är minus 28 procent.
Henrik Henriksson, vd, noterar att det för närvarande råder osäkerhet relaterad till global handel, och skriver följande om Asien i sin rapportkommentar:
"I Mellanöstern har efterfrågan sjunkit drastiskt i Iran och Turkiet, vilket lett till både avbokade ordrar och en dämpning i ny orderingång. Orderingången i regionen Asien som helhet påverkades också negativt av en avmattning i Kina."
(www.di.se - Scanias orderingång sjönk med 13 procent i tredje kvartalet)
Riksbankens oförmåga att se in i framtiden och anpassa förd penningpolitik till verkligheten riskerar att tvinga Sverige in i en mycket djup lågkonjuktur/deprision. Det blir lite som när en väldigt närsynt person, som dessutom mest ägnar sig åt att titta i backspegeln, kör en kraftigt trimmad bil med full fart framåt utan att se vart vägen tar vägen. Det gör vanligtvis väldigt ont att köra med full fart in i väggen.
"Traders" har att förhålla sig till den komplexa verkligheten och försöka blicka in i framtiden. Riksbanken och andra centralbanker förhåller sig till teoretiska modeller, som utgör förenklingar av verkligheten. Riksbankens modeller utgår dessutom ofta även från att Sverige lever i ett slutet ekonomiskt system, trots att verkigheten är den motsatta.
Verkstadsaktierna brukar ligga tidigt i konjukturcykeln och därmed utgöra en fingervisning om vart konjukturen är på väg.
Av Scanias delårsrapport framgår:
Lastbils- och busstillverkaren noterade 20 miljoner beställningar under det tredje kvartalet, tre miljoner färre än samma period i fjol.
- - -
Minskningen i orderingång är mest uttalad på Scanias lastbilsförsäljning i Asien. Här minskade orderingången under kvartalet med hela 54 procent till 1.465 från 3.186 lastbilar, och Scania uppger att minskningen var relaterad till Iran, Turkiet, Taiwan och Kina. Minskningstakten accelererade: niomånadersfacit är minus 28 procent.
Henrik Henriksson, vd, noterar att det för närvarande råder osäkerhet relaterad till global handel, och skriver följande om Asien i sin rapportkommentar:
"I Mellanöstern har efterfrågan sjunkit drastiskt i Iran och Turkiet, vilket lett till både avbokade ordrar och en dämpning i ny orderingång. Orderingången i regionen Asien som helhet påverkades också negativt av en avmattning i Kina."
(www.di.se - Scanias orderingång sjönk med 13 procent i tredje kvartalet)
Riksbankens oförmåga att se in i framtiden och anpassa förd penningpolitik till verkligheten riskerar att tvinga Sverige in i en mycket djup lågkonjuktur/deprision. Det blir lite som när en väldigt närsynt person, som dessutom mest ägnar sig åt att titta i backspegeln, kör en kraftigt trimmad bil med full fart framåt utan att se vart vägen tar vägen. Det gör vanligtvis väldigt ont att köra med full fart in i väggen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”