Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snabb värme i Solifer 560!
#7
Jag hade två bekymmer med min Compact 3000, som jag hade under tiden 2011-2018, i en vagn från 2001.
  • Tändmodulen som skapar tändgnistan när man kör med gasol havererade. Tog fem minuter att byta men kostade över tusenlappen.
  • Fläkten som skapar drag vid gasoldrift gick för trögt, så den kom inte upp i tillräckligt högt varvtal för att pannan skulle försöka tända. Var på hårstrået när att det gick att lirka ut den och smörja upp den. Tog mer än en timmes mekande eftersom det var så trångt, men kostade inga pengar, för den fungerade efter renovering.

Den 3010 som jag har nu har inte krånglat alls. Det jag gjort med den är tillägg och lite service:
  • Installerade en extra inomhusgivare, för själva termostaten sitter där det värms för mycket direkt från pannan och från batteriladdare och annat i elcentralen.
  • Installerade en utomhusgivare under golvet, när jag ändå hade farten uppe. Gör ingen nytta mer än att det kan vara kul att se temperaturen ute, och på så sätt får man den visningen integrerad i displayen.
  • Installerade batteribackup till displayen. Jag har en huvudbrytare till 12 V innanför dörren. Slår jag från där stannar pannan, och då stannade även klockan i displayen. Då jag använder den för automatisk nattsänkning var det inte alls behändigt att klockan tappade bort sig så snart jag stängde av 12 V.
  • Fyllt på lite vatten/glykol. Det hade dunstat med åren.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Snabb värme i Solifer 560! - av Hagbard - 2022-11-22, 17:11
RE: Snabb värme i Solifer 560! - av apersson850 - 2022-11-22, 19:11

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)