2023-03-08, 10:03
Ja, det finns en shunt, men den står på 5, vilket är mitt på skalan. Brukar det finnas ytterligare en kran?
Det finns också en brytare separat för golvvärmen. Brytaren sitter monterad ovanför dörren till den garderob under vilken pannan huserar. Den har jag slagit till. Det finns dock en kontrollampa i brytaren, och den lyste inte. Brukar den det? Jag har inte stoppat in nosen bakom brytaren för att se om den kontrollampan överhuvudtaget är inkopplad.
Pannan är samma sorts Alde 3010 som jag själv har, fast försedd med senaste touchkontrollpanelen med färg och allt. Min har första generationens LCD-panel istället. Min vagn är två år äldre. Värmen i sig själv fungerar, även om Kaben bara har ett och samma elsystem till allting. Elpannan är försedd med belastningsvakt, som kompensation för detta. I praktiken innebar det 2 kW som jag hade kopplat in vagnen. Min vagn har två elsystem, ett separat för pannan, så där är det lättare att köra med 3 kW. När jag värmde vagnarna ställde jag dock ner min till 2 kW också.
När jag kollade vad som hade hänt hade båda vagnarna ökat innetemperaturen från +2 till +8°C, så de gick uppenbarligen på 2 kW båda två. Det skilde bara en halv grad mellan dem, så det är oväsentligt. Det var bara golvtemperaturen som skilde mycket.
Det är ingen idé att fråga Kabens ägare, för den var nyköpt samma dag som den tillfälligt hamnade på min gårdsplan. Den ska försvinna till en campingplats när de öppnar i påsk, har det sagts mig.
Det finns också en brytare separat för golvvärmen. Brytaren sitter monterad ovanför dörren till den garderob under vilken pannan huserar. Den har jag slagit till. Det finns dock en kontrollampa i brytaren, och den lyste inte. Brukar den det? Jag har inte stoppat in nosen bakom brytaren för att se om den kontrollampan överhuvudtaget är inkopplad.
Pannan är samma sorts Alde 3010 som jag själv har, fast försedd med senaste touchkontrollpanelen med färg och allt. Min har första generationens LCD-panel istället. Min vagn är två år äldre. Värmen i sig själv fungerar, även om Kaben bara har ett och samma elsystem till allting. Elpannan är försedd med belastningsvakt, som kompensation för detta. I praktiken innebar det 2 kW som jag hade kopplat in vagnen. Min vagn har två elsystem, ett separat för pannan, så där är det lättare att köra med 3 kW. När jag värmde vagnarna ställde jag dock ner min till 2 kW också.
När jag kollade vad som hade hänt hade båda vagnarna ökat innetemperaturen från +2 till +8°C, så de gick uppenbarligen på 2 kW båda två. Det skilde bara en halv grad mellan dem, så det är oväsentligt. Det var bara golvtemperaturen som skilde mycket.
Det är ingen idé att fråga Kabens ägare, för den var nyköpt samma dag som den tillfälligt hamnade på min gårdsplan. Den ska försvinna till en campingplats när de öppnar i påsk, har det sagts mig.