Om man funderar lite så kanske det blir rätt till slut, eller...
Angående luftspalter Solifer/Cabby vs Tabbert så är nog de förstnämnda anpassade för just radiatorvärme och Tabberts vagnar anpasade för Trumavärme i grunden med grövre luftrör runt vagnen (kräver ju större plats).
Har svårt att tänka mig att man ändrar intredningen i Tabbert bara för att "någon" vill ha Alde värme.
Att sedan värmen i Solifer "går upp" snabbare än vad den gjorde i Cabbyn innebär bl a en upplevelsekänsla men också att Cabbyn inte hade golvvärme. Golvvärmen sprider värmen jämnare i vagnen och det är den känslan man upplever som att det går fortare, men annars så har 3010 pannan lägre effekt än vad 29xx pannornma har.
Det däremot 3010 pannan har som inte 29xx pannorna har är just att det går "i normal temperatur runt 50 grader" och det går inte att ändra om man inte slår över till varmvatteberedning eller att utetemperaturen kryper ner mot det som är vanligt uppe norr så båda brännarna går igång, elvärmen klarar inte det själv. Däremot så är dessa pannor programerade att under nattens mörka timmar så går pannan upp till ca 80 grader under en kortare stund för att förhindra legionella tillväxt.
Har haft flera vagnar med golvvärme och upplevt samma sak, men inga av dessa går upp mot en analog vagn utan en massa digitala prylar som funkar som bäst varma sommardagar och strular så in i beng kalla vinterdagar när tempen kryper ner mod ca 30 minus, speciellt uppe i norr, söderöver funkar det nog för det mesta för där blir det väll inte så väldans kallt?
Men mycket snö vad jag förstår nu, det upp och nervända landet...
Angående luftspalter Solifer/Cabby vs Tabbert så är nog de förstnämnda anpassade för just radiatorvärme och Tabberts vagnar anpasade för Trumavärme i grunden med grövre luftrör runt vagnen (kräver ju större plats).
Har svårt att tänka mig att man ändrar intredningen i Tabbert bara för att "någon" vill ha Alde värme.
Att sedan värmen i Solifer "går upp" snabbare än vad den gjorde i Cabbyn innebär bl a en upplevelsekänsla men också att Cabbyn inte hade golvvärme. Golvvärmen sprider värmen jämnare i vagnen och det är den känslan man upplever som att det går fortare, men annars så har 3010 pannan lägre effekt än vad 29xx pannornma har.
Det däremot 3010 pannan har som inte 29xx pannorna har är just att det går "i normal temperatur runt 50 grader" och det går inte att ändra om man inte slår över till varmvatteberedning eller att utetemperaturen kryper ner mot det som är vanligt uppe norr så båda brännarna går igång, elvärmen klarar inte det själv. Däremot så är dessa pannor programerade att under nattens mörka timmar så går pannan upp till ca 80 grader under en kortare stund för att förhindra legionella tillväxt.
Har haft flera vagnar med golvvärme och upplevt samma sak, men inga av dessa går upp mot en analog vagn utan en massa digitala prylar som funkar som bäst varma sommardagar och strular så in i beng kalla vinterdagar när tempen kryper ner mod ca 30 minus, speciellt uppe i norr, söderöver funkar det nog för det mesta för där blir det väll inte så väldans kallt?
Men mycket snö vad jag förstår nu, det upp och nervända landet...