2022-11-20, 00:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-11-20, 00:11 av Ljusne-Håkan.)
Jag har ju joxat o trimmat min 1988 års Cabbys värmesystem rejält under dom sex år jag haft den, men ändå tyckt att den varit väldigt långsam att få upp värmen i. Vagnen jag hade innan den, en exakt lika var också väldigt trög tyckte jag. Hade diffusa minnen att den Solifer 500 jag hade som allra första vagn blev varm mkt snabbare. För att få upp värmen fort på vintern har jag brukat köra bara gasolpannan på det vattenburna o samtidigt en 2 kw fläkt som blåser runt luften, då släpper kylan i väggar o golv fortare än på enbart vattenburna systemet. Jag gjorde "vetenskapliga undersökningar" och tog tid, mätte graderna på rören osv. Alla såna tider o siffror har jag glömt nu.
Men...
Idag var det på nollan ute i nysnön, och inne i Soliferna som inte haft nån värme på på flera dar var det 1 plusgrad. Jag slog på elpatronen på 2 kw fem minuter, sen gick jag över till gasolen och 2-kw fläkten. Satte klockan på en timme för att få lite koll på hur fort det kan gå att få drägligt varmt, jag tänkte röja lite, hade flyttat över det sista från Cabbyn o bara ställt in det där på rus. Ett tv-program gjorde att jag blev kvar inne i huset en timme o 20 minuter, när jag kom ut igen blev jag helt paff så varmt det var, och två olika termometrar visade 22 grader! Och golvvärme!
Det var ju iofs bara nollgradigt ute, men det kändes då väldigt snabbt jmf med Cabbyn. O då är ändå Solifern lite större invändigt. Jag kunde stänga av gasolpannan o fläkten, o i stället värma med bara 2 kw elpatron o termostaten på 20 grader så höll det sig jämt o skönt den stund jag var kvar där... Om det nu inte är inbillning kan man undra vad det är för skillnad? Cabbyn är ju känd för bra isolering. Minnet från den snabba uppvärmningen av de Soliferna från tidigt 80-tal kom tillbaks.
Kul i alla fall, blir ännu mer sugen att fara iväg på nån vinterutfärd nu snart.
Men...
Idag var det på nollan ute i nysnön, och inne i Soliferna som inte haft nån värme på på flera dar var det 1 plusgrad. Jag slog på elpatronen på 2 kw fem minuter, sen gick jag över till gasolen och 2-kw fläkten. Satte klockan på en timme för att få lite koll på hur fort det kan gå att få drägligt varmt, jag tänkte röja lite, hade flyttat över det sista från Cabbyn o bara ställt in det där på rus. Ett tv-program gjorde att jag blev kvar inne i huset en timme o 20 minuter, när jag kom ut igen blev jag helt paff så varmt det var, och två olika termometrar visade 22 grader! Och golvvärme!
Det var ju iofs bara nollgradigt ute, men det kändes då väldigt snabbt jmf med Cabbyn. O då är ändå Solifern lite större invändigt. Jag kunde stänga av gasolpannan o fläkten, o i stället värma med bara 2 kw elpatron o termostaten på 20 grader så höll det sig jämt o skönt den stund jag var kvar där... Om det nu inte är inbillning kan man undra vad det är för skillnad? Cabbyn är ju känd för bra isolering. Minnet från den snabba uppvärmningen av de Soliferna från tidigt 80-tal kom tillbaks.
Kul i alla fall, blir ännu mer sugen att fara iväg på nån vinterutfärd nu snart.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.