2022-11-01, 17:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-11-01, 17:11 av apersson850.)
Det du visar på bilden ser inte ut som en shuntventil, utan en avstängning. Har de gjort det så enkelt för sig att man ska strypa lite på radiatorslingan för att få golvvärme? Verkar lite märkligt. Rimligen borde det sitta en riktig shuntventil, så att det går att få en blandning av nytt varmvatten och det vatten som redan är i golvslingan. Det ska ju inte vara lika varmt, det som går ut i golvet, som det som går i radiatorerna. Annars blir det hett under fotsulorna.
Jag har bara elektrisk golvvärme, så jag behöver ingen shunt. Men jag kan förstås inte få golvvärme om jag inte har 230 V att tillgå.
Jag har dessutom bara en cirkulationspump, nämligen vispen i expansionskärlet. Förmodligen tyckte tillverkaren inte att det behövs någon större. Det gör det inte heller, så länge den pumpen håller. Den här går bra, men den i förra vagnen fick jag renovera.
Jag har dock två utgångar till 12 V cirkulationspump, som sedan är hopkopplade med en adaptersladd till att driva en och samma pump. Så oavsett vilken pump pannan väljer är det samma pump som går i min vagn. Jag kan kolla hur det är kopplat, om du vill. Det syns inte bra på Aldes bruksanvisning för pannan.
Jag har inte undersökt om det finns en 12 V utgång till "stora" pumpen, som sedan med relä görs om till 230 V, eller om det finns två utgångar, där man får ansluta efter den spänning man ska ha, eller om det är på något annat sätt i min vagn.
Hittade du programversionerna?
Här är en bild på hur en shuntventil ska fungera. Men den förutsätter att det finns en cirkulationspump separat för golvvärmen (i bilden är det ett växthus, men principen är densamma). Där kan man sedan reglera temperaturen på golvvärmen genom att justera läget på shunten. Görs shunten motordriven får man möjlighet att reglera den automatiskt.
Shunten ska alltså inte sitta i bara den ena grenen, utan mitt i förgreningen, där den ska blanda kallare och varmare vatten till något lagom och mata ut det.
Jag har bara elektrisk golvvärme, så jag behöver ingen shunt. Men jag kan förstås inte få golvvärme om jag inte har 230 V att tillgå.
Jag har dessutom bara en cirkulationspump, nämligen vispen i expansionskärlet. Förmodligen tyckte tillverkaren inte att det behövs någon större. Det gör det inte heller, så länge den pumpen håller. Den här går bra, men den i förra vagnen fick jag renovera.
Jag har dock två utgångar till 12 V cirkulationspump, som sedan är hopkopplade med en adaptersladd till att driva en och samma pump. Så oavsett vilken pump pannan väljer är det samma pump som går i min vagn. Jag kan kolla hur det är kopplat, om du vill. Det syns inte bra på Aldes bruksanvisning för pannan.
Jag har inte undersökt om det finns en 12 V utgång till "stora" pumpen, som sedan med relä görs om till 230 V, eller om det finns två utgångar, där man får ansluta efter den spänning man ska ha, eller om det är på något annat sätt i min vagn.
Hittade du programversionerna?
Här är en bild på hur en shuntventil ska fungera. Men den förutsätter att det finns en cirkulationspump separat för golvvärmen (i bilden är det ett växthus, men principen är densamma). Där kan man sedan reglera temperaturen på golvvärmen genom att justera läget på shunten. Görs shunten motordriven får man möjlighet att reglera den automatiskt.
Shunten ska alltså inte sitta i bara den ena grenen, utan mitt i förgreningen, där den ska blanda kallare och varmare vatten till något lagom och mata ut det.