2022-10-30, 16:10
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-10-30, 23:10 av apersson850.)
Jag kom att tänka på att om man kör pannan i konstant cirkulationspumpdrift, då kan man få dåligt med varmvatten, och det blir också beroende på hur man ändrar termostaten. Jag har aldrig använt det driftläget, just därför, så jag tänkte inte på det med detsamma. När jag nu tänkte lite mer på det är faktiskt symptomen du beskriver ett tecken på det. Utom att den tydligen inte vill gå på gas. Om nu nu är säker på det. Det hörs inte mycket från min 3010 när den går på gasol. Den förra 3000 väsnades mer från lågan.
Om skillnaden på driftsätten inte är bekant, så kan de sammanfattas så här:
Normal drift
Pannan hålls hela tiden varm, >50°C. Termostaten styr cirkulationspumpen, som pumpar om det är för kallt och står still när det är varmt nog.
Konstant pumpdrift
Cirkulationspumpen går hela tiden. Om det är för kallt värms pannan, annars är värmen avslagen.
Fördelarna med normalmetoden är att pumpen inte slits när den inte behövs och att pannan alltid är varm, så man har varmvatten.
Fördelen med konstant pumpdrift är att värmen blir jämnare, för det blir inte antingen/eller när värmen ska ut i radiatorerna. Nackdelen är att om vagnen är varm nog ändå får man inget varmvatten, för då värms inte pannan.
Om skillnaden på driftsätten inte är bekant, så kan de sammanfattas så här:
Normal drift
Pannan hålls hela tiden varm, >50°C. Termostaten styr cirkulationspumpen, som pumpar om det är för kallt och står still när det är varmt nog.
Konstant pumpdrift
Cirkulationspumpen går hela tiden. Om det är för kallt värms pannan, annars är värmen avslagen.
Fördelarna med normalmetoden är att pumpen inte slits när den inte behövs och att pannan alltid är varm, så man har varmvatten.
Fördelen med konstant pumpdrift är att värmen blir jämnare, för det blir inte antingen/eller när värmen ska ut i radiatorerna. Nackdelen är att om vagnen är varm nog ändå får man inget varmvatten, för då värms inte pannan.