Bara som kuriosa då...
I början på 2006 så hade jag en ny vagn med 3010 i som vi bara körde på gasol, den pannan gick aldrig upp i temperatur och efter många försök hit och dit så observerade jag att den sista symbolen till höger som visade en kontakt bara blinkade både när panelen startade upp och när jag körde på gasol.
I manualen då så stog det "sätt i kontakten" när symbolen blinkar.
I kontakt med tillverkaren så sa dom samma sak, sätt i kontakten.
Det svåra var att skaffa en skarvsladd som var 3 mil lång och det tyckte dom också var lite bökigt kanske.
Det visade sig att panelen var programerad för 230V och pannan gick i typ "link home" om inte yttre ström fanns.
Efter en del dividerande så skickade dom en ny panel som var programerad för 12V och sedan så gick pannan kanon.
Både jag och dom lärde oss nog en del saker, speciell att Husvagnar oftast användes i skogen där tillgång på El inte finns så sedernera har nog utvecklingen på deras prylar mer anpassats till just Camping.
Med det så menar jag att vagnar tillverkade från slutet av 2005 och början på 2006 då 3010 kom ut på marknaden "kan" ha en panel som är programerad för 230V om den som sitter i fortfarande är original och inte utbytt.
Dom som köpt under denna tid och ligger standby på Elplats märker nog aldrig detta utan det händer först när någon tar över vagnen och inte står standby på elplats.
Lite från den ödmjuke Hagbard
I början på 2006 så hade jag en ny vagn med 3010 i som vi bara körde på gasol, den pannan gick aldrig upp i temperatur och efter många försök hit och dit så observerade jag att den sista symbolen till höger som visade en kontakt bara blinkade både när panelen startade upp och när jag körde på gasol.
I manualen då så stog det "sätt i kontakten" när symbolen blinkar.
I kontakt med tillverkaren så sa dom samma sak, sätt i kontakten.
Det svåra var att skaffa en skarvsladd som var 3 mil lång och det tyckte dom också var lite bökigt kanske.
Det visade sig att panelen var programerad för 230V och pannan gick i typ "link home" om inte yttre ström fanns.
Efter en del dividerande så skickade dom en ny panel som var programerad för 12V och sedan så gick pannan kanon.
Både jag och dom lärde oss nog en del saker, speciell att Husvagnar oftast användes i skogen där tillgång på El inte finns så sedernera har nog utvecklingen på deras prylar mer anpassats till just Camping.
Med det så menar jag att vagnar tillverkade från slutet av 2005 och början på 2006 då 3010 kom ut på marknaden "kan" ha en panel som är programerad för 230V om den som sitter i fortfarande är original och inte utbytt.
Dom som köpt under denna tid och ligger standby på Elplats märker nog aldrig detta utan det händer först när någon tar över vagnen och inte står standby på elplats.
Lite från den ödmjuke Hagbard