2017-11-23, 16:11
(2017-11-23, 15:11)Ljusne-Håkan Skrev: Ser nu i mobilen att Erlandssons Brygga säljer Exide Dual AGM 60Ah för 995 kr, normalt 1995 kr. Black Friday rea.
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/C...h?id=05996
Tack för tipset. Det är dock följande batteri som passar i bilen:
http://www.erlandsonsbrygga.se - EXIDE_DUAL_AGM_BATTERI_92Ah
Det kostar 2.295 kr hos Erlandsons, så det blir billigare att köpa batteriet från Tyskland trots allt och då får jag det dessutom levererat till dörren på valfri plats i Europa
Jag testade mitt gamla batteri genom att koppla på en 40 W termoelektriskkylväska som last via en spänningsvakt, efter rekonditioneringen med CTEK-ladaren. Under testet kopplade jag även in min spänningslogare (CellLog8S), men jag har problem att läsa dataströmen från spänningsloggaren på min Win 10 dator. Det ser dock ut som att kylväskan belastade batteriet kontinuerligt i i 4-8 timmar innan spänningsvakten löste ut vid 11,8 v.
Rekonditioneringen verka ha gjort lite nytta, så jag körede på en andra rekonditionering och har därefter satt tillbaka batteriet i bilen. Nu är solpanelerna kopplade så att de endast laddar startbatteriet. När jag kollar spänningen under senare delen av kvällen, efter en full dag i solen, har spänningen gått ner till 12,4 v och då är det främst larmet som har tagit lite ström. Batterispänningen borde ha varit ca 12,6, så batteriet har nog sett sina bästa år. Så här långt har jag inte försökt starta motorn eftersom jag vill att batteriet skall förse larmet med ström. Jag skulle bli förvånad om batteriet orkar att starta motorn, men jag kan lätt trycka på en strömbrytare för att få starthjälp från bodelsbatteriet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”