2022-05-23, 15:05
Det är en spårriktare. Den mäter och justerar höjdläget på rälsen, så skenorna ligger jämnt och fint, utan gupp. Vid vägövergångar justerar den in så man inte får en puckel över vägen, utan jämna anslutningar dit.
Just nu står den på det som är kvar av Skåne-Smålands järnväg. Det finns en museijärnvägsförening i Strömsnäsbruk, där SSJ hade sitt högkvarter. De har järnväg mellan Timsfors och Traryd att åka på. Men spåren har förfallit och var inte längre godkända för trafik. Nu görs en upprustning för att återigen tillåta tågtrafik på den sträckan, även om man nöjt sig med ambitionsnivån 70 km/h. När järnvägen var i kommersiell drift fick man åka 100 km/h.
I den här etappen rustas banan Strömsnäsbruk - Traryd upp, med sextusen utbytta slipers, ny makadam, renoverade vägövergångar och lite annat krafs. Tanken är att det ska vara färdigt i juni. Sen kan ni åka dit och campa och samtidigt prova att åka rälsbuss på nyfixade spåret.
Just nu står den på det som är kvar av Skåne-Smålands järnväg. Det finns en museijärnvägsförening i Strömsnäsbruk, där SSJ hade sitt högkvarter. De har järnväg mellan Timsfors och Traryd att åka på. Men spåren har förfallit och var inte längre godkända för trafik. Nu görs en upprustning för att återigen tillåta tågtrafik på den sträckan, även om man nöjt sig med ambitionsnivån 70 km/h. När järnvägen var i kommersiell drift fick man åka 100 km/h.
I den här etappen rustas banan Strömsnäsbruk - Traryd upp, med sextusen utbytta slipers, ny makadam, renoverade vägövergångar och lite annat krafs. Tanken är att det ska vara färdigt i juni. Sen kan ni åka dit och campa och samtidigt prova att åka rälsbuss på nyfixade spåret.