2022-05-17, 11:05
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-05-17, 11:05 av apersson850.)
När det gäller elverk anges alltid skenbar effekt, mätt i VA. Den får man genom att multiplicera strömmen med spänningen, men inte ta hänsyn till fasförskjutningen.
Aktiv effekt mäts i W och är spänningen multiplicerat med strömmen och cosinus för fasvinkeln (effektfaktorn). Rena resistanser, som ett värmeelement, har fasvinkel noll och därför effektfaktor ett. Då är aktiv och skenbar effekt lika.
Motorer är induktiva laster och har därför en effektfaktor som är mindre än ett. Små motorer är sämre än stora. En enfasmotor i den storleken kanske ligger på eller strax över 0,9. När det gäller motorer i den här storleken är enfasmotorer ofta bättre än trefasmotorer, då enfasmotorerna måste ha en startkondensator för att komma igång. Kapacitiva laster kompenserar induktiva när det gäller fasvinkeln.
Det innebär alltså att för att få ut 0,735 W från motorn behöver elverket ge minst 0,820 VA.
Elmotorer för "normala" laster har i regel startströmmar som är 4-8 gånger högre än driftströmmen, vid direktstart (pang på, ingen rampning). Exakt hur mycket beror på hur tung last den har och hur motorn är konstruerad. Här är enfasmotorer ofta sämre än trefasmotorer, då startkondensatorn inte skapar ett symmetriskt magnetfält i motorn.
Så rimliga antaganden är någonstans mellan 3 och 6,5 kVA. Men det beror alltså mycket på hur tungt det verkligen går.
Om man måste köra något på det här viset brukar jag rekommendera att man kopplar motorn för trefasdrift med 3*230 V (inte 3*400 V, som trefas normalt innebär). Sen kopplar man till en frekvensomriktare som ger 3*230 V ut när den matas med 1*230 V in från elverket. Frekvensomriktaren låter man rampa upp motorn med 5 sekunders starttid, och på så sätt undviker man en hög startström. Då kan man få igång den med ett mindre elverk än vad som annars hade behövts.
Enfaselverk idag har ofta inverterutgång. Den innebär att de också kan ha ett ekonomiläge, där förbränningsmotorn går långsammare om lasten är låg. När lasten ökar drar motorn på. Har man en tung last behöver man då ofta koppla ur ekonomifunktionen innan man startar, så motorn går på full fart vare sig det behövs eller ej. Mitt elverk orkar inte dra igång en vinkelslip på ekonomifart, men det går om det går för fullt.
Aktiv effekt mäts i W och är spänningen multiplicerat med strömmen och cosinus för fasvinkeln (effektfaktorn). Rena resistanser, som ett värmeelement, har fasvinkel noll och därför effektfaktor ett. Då är aktiv och skenbar effekt lika.
Motorer är induktiva laster och har därför en effektfaktor som är mindre än ett. Små motorer är sämre än stora. En enfasmotor i den storleken kanske ligger på eller strax över 0,9. När det gäller motorer i den här storleken är enfasmotorer ofta bättre än trefasmotorer, då enfasmotorerna måste ha en startkondensator för att komma igång. Kapacitiva laster kompenserar induktiva när det gäller fasvinkeln.
Det innebär alltså att för att få ut 0,735 W från motorn behöver elverket ge minst 0,820 VA.
Elmotorer för "normala" laster har i regel startströmmar som är 4-8 gånger högre än driftströmmen, vid direktstart (pang på, ingen rampning). Exakt hur mycket beror på hur tung last den har och hur motorn är konstruerad. Här är enfasmotorer ofta sämre än trefasmotorer, då startkondensatorn inte skapar ett symmetriskt magnetfält i motorn.
Så rimliga antaganden är någonstans mellan 3 och 6,5 kVA. Men det beror alltså mycket på hur tungt det verkligen går.
Om man måste köra något på det här viset brukar jag rekommendera att man kopplar motorn för trefasdrift med 3*230 V (inte 3*400 V, som trefas normalt innebär). Sen kopplar man till en frekvensomriktare som ger 3*230 V ut när den matas med 1*230 V in från elverket. Frekvensomriktaren låter man rampa upp motorn med 5 sekunders starttid, och på så sätt undviker man en hög startström. Då kan man få igång den med ett mindre elverk än vad som annars hade behövts.
Enfaselverk idag har ofta inverterutgång. Den innebär att de också kan ha ett ekonomiläge, där förbränningsmotorn går långsammare om lasten är låg. När lasten ökar drar motorn på. Har man en tung last behöver man då ofta koppla ur ekonomifunktionen innan man startar, så motorn går på full fart vare sig det behövs eller ej. Mitt elverk orkar inte dra igång en vinkelslip på ekonomifart, men det går om det går för fullt.