2021-12-20, 12:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2021-12-27, 12:12 av apersson850.)
Ännu några dagar närmare jul lämnar jag jultomtarna, både de flytande och de slädåkande, och återvänder till camping på främmande kontinenter. Om man har allvarliga planer på att campa i Arizona får man passa sig när man lämnar asfalterad mark. Även om det inte är som i Australien, där i princip allt som går, kryper och krälar är åtminstone giftigt och ofta livsfarligt, så finns det både rörliga och stillastående otrevligheter i terrängen. Sådana här snår stångar man sig inte genom frivilligt, om man har någon gnutta vett kvar. Det finns gott om dem i närheten av Apache trail, för den som vill se dem i verkligheten. Saguaron, med sina armar, är mer eller mindre en symbol för just Arizona. I bilden syns det en liten i mitten, en som valt att slå rot mitt i en annan kaktus. I bakgrunden ser man en som kommit längre och redan har skaffat sig två armar. Saguaron blir ofta flera hundra år gammal. Eller annorlunda, den växer långsamt, så du hinner titta på samma kaktus som jag fotograferat utan att den ändrat sig speciellt mycket. Däremot ändrar de storlek om det regnar. De lagrar vatten i stammen och armarna, så blir det blötare sväller de upp, för att få plats med mer vatten.