2021-11-29, 11:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2021-11-29, 11:11 av apersson850.)
Jag utlovade ju en bild på ett lämpligt campingfordon för att ta sig till campingplatserna längs Apache Trail (AZ 88). Den här bilden är dock tagen vid Sunset Point. Det ligger strax norr om Black Canyon City, längs I-17. Som man kan förstå kan solnedgångarna vara spektakulära på den platsen. Det är ganska fascinerande att stanna där någon timme eller så, och se hur skuggorna skiftar i den kuperade terrängen, allt eftersom solen står allt lägre över bergskammarna i fjärran. Här fick jag osökt ett ämne för kommande veckor också!
I-17 (Interstate 17) är en rätt rolig väg i sig själv. Då menar jag inte nödvändigtvis att köra den, även om det är spektakulärt nog. Särskilt om man vinglar inom Sedona, längs AZ 179. Sedona är ett ställe som har varit populärt vid inspelningar av allehanda västernfilmer och liknande, på grund av de bergsformationer som finns utströdda över hela trakten där. Nej, I-17 är alltså en interstate, vilket per definition är en väg som går mellan flera delstater. Men just I-17 ryms i sin helhet inom Arizona. Den börjar i Phoenix och slutar i Flagstaff. Hela denna interstate, som alltså inte är en interstate, utan bara heter så, är futtiga 235 km lång. Det är något helt annat än den berömda Route 66, som med sina 3940 km sträckte sig mellan Chicago, IL och Santa Monica, CA.
Dock har de ändå en anknytning, för I-17 slutar vid I-40 i Flagstaff, och I-40 är den väg som direkt tagit över rollen som genomfartsled i öst-västlig riktning genom Arizona. På en del ställen är sträckningen med gamla Route 66 densamma, på en del går Historic Route 66 strax vid sidan om I-40.
Som kuriosa kan nämnas att huvudprincipen för de amerikanska interstates är att vägar med udda nummer går i nord-sydlig riktning, de med jämna i öst-västlig riktning. Det stämmer förstås inte överallt, men det är i alla fall grunden i numreringen.
Jag insåg nu också att jag kallade Apache Trail för AZ-88 i det här inlägget, men för SR-88 i det förra. Båda benämningarna förekommer på kartor och skyltar. AZ står förstås för Arizona, medan SR ska uttolkas som State Road (direkt motsvarande vår länsväg). Våra länsvägar heter ju också egentligen G-120 i Småland, exempelvis.
Åter till campingfordonet. Amerikanska släpfordon har sin grundkonstruktion direkt från jordbruket, med axlarna längre bak än våra husvagnar. En lite större husvagn i USA har därför ett kultryck på 200-350 kg och kan bara dras med små lastbilar, pickup trucks. Det syns på bilden att bilen känner av lasten.
I-17 (Interstate 17) är en rätt rolig väg i sig själv. Då menar jag inte nödvändigtvis att köra den, även om det är spektakulärt nog. Särskilt om man vinglar inom Sedona, längs AZ 179. Sedona är ett ställe som har varit populärt vid inspelningar av allehanda västernfilmer och liknande, på grund av de bergsformationer som finns utströdda över hela trakten där. Nej, I-17 är alltså en interstate, vilket per definition är en väg som går mellan flera delstater. Men just I-17 ryms i sin helhet inom Arizona. Den börjar i Phoenix och slutar i Flagstaff. Hela denna interstate, som alltså inte är en interstate, utan bara heter så, är futtiga 235 km lång. Det är något helt annat än den berömda Route 66, som med sina 3940 km sträckte sig mellan Chicago, IL och Santa Monica, CA.
Dock har de ändå en anknytning, för I-17 slutar vid I-40 i Flagstaff, och I-40 är den väg som direkt tagit över rollen som genomfartsled i öst-västlig riktning genom Arizona. På en del ställen är sträckningen med gamla Route 66 densamma, på en del går Historic Route 66 strax vid sidan om I-40.
Som kuriosa kan nämnas att huvudprincipen för de amerikanska interstates är att vägar med udda nummer går i nord-sydlig riktning, de med jämna i öst-västlig riktning. Det stämmer förstås inte överallt, men det är i alla fall grunden i numreringen.
Jag insåg nu också att jag kallade Apache Trail för AZ-88 i det här inlägget, men för SR-88 i det förra. Båda benämningarna förekommer på kartor och skyltar. AZ står förstås för Arizona, medan SR ska uttolkas som State Road (direkt motsvarande vår länsväg). Våra länsvägar heter ju också egentligen G-120 i Småland, exempelvis.
Åter till campingfordonet. Amerikanska släpfordon har sin grundkonstruktion direkt från jordbruket, med axlarna längre bak än våra husvagnar. En lite större husvagn i USA har därför ett kultryck på 200-350 kg och kan bara dras med små lastbilar, pickup trucks. Det syns på bilden att bilen känner av lasten.