2021-10-12, 20:10
(2021-10-12, 17:10)Hagbard Skrev: Farthållare har jag aldrig använt, brukar använda den vanliga gaspedalen.
Klimatanläggning är överflöd i Norrland, har heller aldrig använt.
Elstolar har jag heller aldrig använt eller har behov av.
Motorerna funkade bra med vanliga förgasare eller det senare Jetronic så varför blanda in en massa elektronik?
Automatlådan fungerade hur bra som helst då alla har ett ursprung från Borg-Warner innan Asien tog över och de blev adaptiva.
ABS kan ju vara bra för dom som inte kan hålla avstånd till framförvarande.
ESP- elektronisk stabilitetskontrol/antisladd/antispinn är nog mer för dom som inte kan låta bli mobilen under körning, men vi andra då?
Har funderat mycket på en variomatic...
Klimatanläggning är inget för norrlänningar. Där uppe är sommaren så kort att man kan låta bilen stå den dagen den inträffar. Vintertid sitter ni väl med den kromade armbågen bekvämt lutad mot den nervevade rutan och njuter av den friska luften när myggorna äntligen flyttat söderut.
Elstol är för klenare byggda människor (typ skåningar) som lider oerhört bara vid tanken på minusgrader. Här blir det "trafikkaos" och folk fyller dikena med avåkta bilar redan i ett tidigt skede av vintern...eller vinter och vinter. Om det trillar ner snöflingor i den mängden som färgar asfalten i en något ljusare nyans. Det är en speciell förmåga vi utvecklat "här nere". Den kallas att totalt förtränga sunt förnuft. Även ett stort mått av förvånansvärt dåligt minne är troligen också inblandat. Så även denna vinter står vi med all sannolikhet med lätta skor och för tunna kläder och betraktar våra avåkta bilar och konstaterar att man borde ha gjort många saker på ett annat sätt. Tur vi har våra mobiler för det är ju bara att ringa en bärgare...om man hittar numret till dem. De har ju säkert inget att göra den dagen ändå
ABS är, som du skriver, bra för de som inte kan hålla avstånd till framförvarande bilar. Det känns ju mer som ett problem man kan råka ut för längre söderut i mer civiliserade samhällen med fler trafikanter. Möjligen undantaget om det skulle trava ut renar på vägen i ett så stort antal att inte ens den kraftiga konstruktionen i en gedigen Volvo klarar att stå emot.
Risken att stöta på fler bilister samma dag och även tvingas bromsa borde vara ganska liten.
ESP är inte att underskatta. Med den funktionen kan man uppdatera sin facebooksida, gå igenom de viktigaste rubrikerna i tidningen, lägga in en rejäl snus och dricka en kopp kaffe fullständigt avslappnad medan bilen går av vägen i en rasande fart med en liten gul lampa som blinkar underhållande. Det bästa är om ESP kombineras med farthållare. Då behöver man inte tvivla på att det blir hög kvalitet på dikeskörningen.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk