(2021-02-17, 16:02)apersson850 Skrev: Om du inte lyckades hitta rätt via länken är här vad Alde skriver om hur ofta man behöver byta glykol.
Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande). Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G13) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.
De anser uppenbarligen att det finns glykol som är sämre än deras, och om man använder sådan anser de att man måste byta oftare.
Nu anser jag du påstår igen...
Nu är ju inte G13 en Aldeprodukt utan det är en OEM produkt som marknadsförs i en Aldeburk/flaska precis som alla andra tillverkare gör om de har just klass G13 i sina flaskor och som uppfyller de uppställda kriterierna för att kallas för just G13.
Är det en förpackning Mjölk 3% så är det Mjölk från Ko som håller en fetthalt på 3% och inget annat oavsett vad det står för leverantör på förpackningen.
Är det inte från Ko så är det inte Mjölk utan en Mjölkdryck och får inte kallas för Mjölk.
Precis som med Glykol G13, är det inte av kvalité G13 så får den inte kallas för G13 och är då något annat, ganska enkelt.
I övrigt så är det inte bara Alde som rekommenderar byte av glykol, det gör alla tillverkare som har produkter som kräver frostskyddsmedel där det ingår vissa additiv för skydd mot korrosion och livslängden på dessa additiv.
Är den då av en äldre generation så krävs det byte lite oftare än om den är av en modernare generation som håller längre när det avser additiven. Men det viktigaste är ändå att följa vad resp. tillverkare rekommenderar i sina manualer. Är det äldre fordon så är det också en äldre sort/generation av glykol som bör användas beroende på ingående material i konstruktionerna och inte en nyare som är anpassad för de nyare motorsystemen eller system där ingående komponenter och material är särskilt utsatta för korrosion.
Det som händer och har hänt och händer dagligen alla tider är när fordonsägare blandar olika glykoler med olika additiv, framförallt en äldre generation mot en nyare som inte är kompatibel med varandra och där resultatet blir bildande av geléklumpar.
Vid service på dessa vagnar är oftast felorsaken att cirkulationspumpen inte fungerar eller att det inte blir en cirkulation i värmesystemet som det är tänkt.
Orsaken är då oftast att dessa geléklumpar ansamlas just vid impellern eller ”vispen” som en del kallar den pump som sitter i expansionskärlet. Primus cirkulationspump är väldigt känslig för just felblandad glykol där det bildas geléklumpar (eller cirkulationspumpar där drivningen av impellern sker med en magnet).
Märks tydligt då systemet/n skall tömmas och det fastnar klumpar vid avtappningen som man får rensa bort med en tråd lite då och då för att få ut allt.
Det som också händer är att en del köper koncentrerat och blandar själv och inte har vetskap om att Glykol sälj i kg och inte liter och att 3 kg glykol motsvarar 2,6 liter vatten som man måste ta hänsyn till vid blandningen.
Sedan så är det alltid bäst att köpa färdigblandat, då får man rätt blandning i förhållandet glykol/vatten med ett bra neutralt ph värde (runt ph 8 ej över ph 9) och inte ett surt eller kalkrikt vatten som kan fräta eller sätta igen systemet.
https://www.youtube.com/watch?v=PiI-T91PnsQ
För den som vill veta lite mer... (Finns även i Tråden Glykol).
https://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html