2021-02-06, 14:02
(Detta inlägg var senast redigerat: 2021-02-06, 14:02 av apersson850.)
(2021-02-05, 19:02)Hagbard Skrev: Att det är logiskt förstår jag då vagnen i sitt grundutförande är byggt för Trumavärme och inget annat.Vet inte riktigt om du syftar på Håkans Cabby eller Tabberten? Har Cabby normalt haft Truma?
Att sedan en del kunder vill ha Alde värme är ju positivt, men det innebär ju inte att dom bygger en vagn speciellt för det. De dom gör är att konverterar en befintlig vagn från produktionen eller i sämsta fall byter i en vagn från Truma till Alde. Att det sedan inte inte stämmer överens med alla mått avseende dynor mm där det från början är konstruerat för just Trumas rördragningar efter golven med lite större utsläpp uppåt tar man ingen hänsyn till.
Det märker ju inte de flesta kunder om man inte kommer från Ljusne...
Om det är Tabberten stämmer det du skriver inte alls. Vi har haft tre Tabbert, en med Truma och två med Alde. Själva vagnen är nog likadan, men delar i inredningen är olika, beroende på vilket värmesystem de har.
Själva pannan ser helt annorlunda ut, så skåpet den är inbyggd i skiljer radikalt.
Luftvärmerören är mycket grövre (luft är ju en sämre värmebärare), men det finns ingen plats till dem i en vagn med vattenburen värme.
Dynorna är likadana. Slitsarna vid fönstren finns i båda modellerna, men det saknas en hel del håltagning för luftutsläpp i en vagn med vattenburen värme. De behövs ju inte heller, men det visar att det inte är en lätt modifierad Trumavagn, utan att inredningen är ritad för vattenburet från början.