2021-01-11, 11:01
Det är väl mest aluminium i både husvagnarnas och bilarnas värmesystem? Samma medel bör vara användbart. Det hade varit något annat, kanske, om det vore koppar eller stål.
Men pannan blir inte mindre varm bara för att det kanske finns någon beläggning på ytorna. Pannans interna temperatur styrs via termostaten. Blir det någon skillnad så gör en eventuell beläggning på termostaten att det blir lite varmare, ifall det skulle ta lite längre tid att värma upp termostaten. Jag tvivlar på att det gör någon stor skillnad i radiatorerna heller. Glykolen ska ju innehålla medel som skyddar mot korrosion och andra prestandahindrande fenomen i systemet.
Just nu står min vagn utan dynor i både sängar och sittgrupp, så luftcirkulationen är ännu friare än vanligt. Kan möjligen påverka lite.
Nästa steg får väl bli att köra på gasolvärme istället för el. Då har jag, enligt uppgift från Alde, ungefär samma effekt i pannan som jag nu hade elektriskt, när panna och fläktkamin kombinerades.
Men pannan blir inte mindre varm bara för att det kanske finns någon beläggning på ytorna. Pannans interna temperatur styrs via termostaten. Blir det någon skillnad så gör en eventuell beläggning på termostaten att det blir lite varmare, ifall det skulle ta lite längre tid att värma upp termostaten. Jag tvivlar på att det gör någon stor skillnad i radiatorerna heller. Glykolen ska ju innehålla medel som skyddar mot korrosion och andra prestandahindrande fenomen i systemet.
Just nu står min vagn utan dynor i både sängar och sittgrupp, så luftcirkulationen är ännu friare än vanligt. Kan möjligen påverka lite.
Nästa steg får väl bli att köra på gasolvärme istället för el. Då har jag, enligt uppgift från Alde, ungefär samma effekt i pannan som jag nu hade elektriskt, när panna och fläktkamin kombinerades.