2021-01-09, 15:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2021-01-11, 11:01 av apersson850.)
Inspirerad av Håkans försök med kringfläktad värme i vagnen gör jag just nu ett eget.
Vagnen har inte haft någon värme på ett tag, så den är lika kall inne som ute. Utöver dess eget värmesystem med golvvärmen (350 W) och elpannan (3,15 kW), kompletterade jag med en fläktkamin som jag har. Minns inte exakt vilken effekt den ska ge, men enligt min mätare på matningen till vagnen förbrukar den totalt sett 5 kW just nu.
Då radiatorslingan går bakåt till sittgruppen, runt bakänden och vidare till toaletten, samt därifrån rundar sovavdelningen innan den kommer tillbaka till pannan, satte jag fläktkaminen fram, mellan sängarna. Rimligen gör den mer nytta där.
I tabellen nedan finns kolumner med olika data.
Minuter är tid från start.
Ute är utetemperaturen, mätt med pannans givare mitt under vagnens golv.
Inne är mätt med pannans innegivare, monterad i ett överskåp framtill, ovanför ena sängen.
Sittgrupp är en termometer som står i en hörnhylla baktill, vid sittgruppen.
Golv är en termometer som ligger på golvet vid sittgruppen, utanför golvvärmens räckvidd.
Säng är en givare till golvtermometern, som sitter i sängbotten nedanför vagnens innegivare. Här virvlar lite varm luft från fläkten, så denna sticker upp fortare än övriga.
När jag skriver det här pågår testet fortfarande, så jag fyller på med siffror efterhand.
Det går i alla fall att konstatera att efter 1½ timme går det bra att vistas i vagnen, och efter 2 timmar är den uppe över vad som kan betraktas som komforttemperatur. Effektförbrukningen har nu sjunkit. Det är bara golvvärmen som är igång. Den har ingen termostat.
Energibehovet för att värma upp vagnen till en behaglig temperatur på det här sättet var 10 kWh.
Minuter Ute Inne Sittgrupp Golv Säng
0 -2 -1,0 -2 -0,5 0,8
30 -1 4,0 4 3,4 9,8
60 -1 9,5 11 5,8 17,3
90 -1 16,0 17 9,6 22,4
120 -1 20,5 22 13,4 25,5
150 -1 20,5 22 23,1 23,8 Här har jag flyttat golvmätningen till där golvvärmen finns. Fläkten har stannat (termostaten), så värmen vid sängen minskar lite.
Vid ett tidigare prov, med enbart vagnens eget elektriska värmesystem, men i övrigt med samma förutsättningar, tog det tre timmar att få upp värmen. Notera nu att jag inte bara blåser omkring luften, utan tillfört 1,8 kW extra, eller vad det nu är som fläktkaminen kan ge.
Efter fem timmar från starten är det förstås fortfarande varmt och gott i vagnen. Nu enbart med vagnens egen värme. Total förbrukning är nu 16 kWh, vilket innebär att efter de första två timmarnas uppvärmning har medeleffekten legat på 2 kW.
Notera att när jag gjorde det förra försöket, med enbart vagnens egen värme, tog det tre timmar istället för två. Förbrukningen då var 9-10 kWh (jag minns inte exakt). Men ungefär samma siffra som jag fick idag. Detta visar att det inte är ett smack effektivare att värma upp vagnen med fläktar än med den ordinarie värmeanläggningen. Det går fortare, men enbart för att jag tillför en högre effekt. Det går åt lika mycket energi för att få upp värmen, med eller utan fläkt.
Rimligtvis måste det vara så att olika vagnar har olika bra installationer av det fasta värmesystemet. Skillnaden på 60 och 15 mm luftspalt för konvektorerna gör kanske stor skillnad när det gäller hur effektivt det vattenburna systemet fungerar.
Vagnen har inte haft någon värme på ett tag, så den är lika kall inne som ute. Utöver dess eget värmesystem med golvvärmen (350 W) och elpannan (3,15 kW), kompletterade jag med en fläktkamin som jag har. Minns inte exakt vilken effekt den ska ge, men enligt min mätare på matningen till vagnen förbrukar den totalt sett 5 kW just nu.
Då radiatorslingan går bakåt till sittgruppen, runt bakänden och vidare till toaletten, samt därifrån rundar sovavdelningen innan den kommer tillbaka till pannan, satte jag fläktkaminen fram, mellan sängarna. Rimligen gör den mer nytta där.
I tabellen nedan finns kolumner med olika data.
Minuter är tid från start.
Ute är utetemperaturen, mätt med pannans givare mitt under vagnens golv.
Inne är mätt med pannans innegivare, monterad i ett överskåp framtill, ovanför ena sängen.
Sittgrupp är en termometer som står i en hörnhylla baktill, vid sittgruppen.
Golv är en termometer som ligger på golvet vid sittgruppen, utanför golvvärmens räckvidd.
Säng är en givare till golvtermometern, som sitter i sängbotten nedanför vagnens innegivare. Här virvlar lite varm luft från fläkten, så denna sticker upp fortare än övriga.
När jag skriver det här pågår testet fortfarande, så jag fyller på med siffror efterhand.
Det går i alla fall att konstatera att efter 1½ timme går det bra att vistas i vagnen, och efter 2 timmar är den uppe över vad som kan betraktas som komforttemperatur. Effektförbrukningen har nu sjunkit. Det är bara golvvärmen som är igång. Den har ingen termostat.
Energibehovet för att värma upp vagnen till en behaglig temperatur på det här sättet var 10 kWh.
Minuter Ute Inne Sittgrupp Golv Säng
0 -2 -1,0 -2 -0,5 0,8
30 -1 4,0 4 3,4 9,8
60 -1 9,5 11 5,8 17,3
90 -1 16,0 17 9,6 22,4
120 -1 20,5 22 13,4 25,5
150 -1 20,5 22 23,1 23,8 Här har jag flyttat golvmätningen till där golvvärmen finns. Fläkten har stannat (termostaten), så värmen vid sängen minskar lite.
Vid ett tidigare prov, med enbart vagnens eget elektriska värmesystem, men i övrigt med samma förutsättningar, tog det tre timmar att få upp värmen. Notera nu att jag inte bara blåser omkring luften, utan tillfört 1,8 kW extra, eller vad det nu är som fläktkaminen kan ge.
Efter fem timmar från starten är det förstås fortfarande varmt och gott i vagnen. Nu enbart med vagnens egen värme. Total förbrukning är nu 16 kWh, vilket innebär att efter de första två timmarnas uppvärmning har medeleffekten legat på 2 kW.
Notera att när jag gjorde det förra försöket, med enbart vagnens egen värme, tog det tre timmar istället för två. Förbrukningen då var 9-10 kWh (jag minns inte exakt). Men ungefär samma siffra som jag fick idag. Detta visar att det inte är ett smack effektivare att värma upp vagnen med fläktar än med den ordinarie värmeanläggningen. Det går fortare, men enbart för att jag tillför en högre effekt. Det går åt lika mycket energi för att få upp värmen, med eller utan fläkt.
Rimligtvis måste det vara så att olika vagnar har olika bra installationer av det fasta värmesystemet. Skillnaden på 60 och 15 mm luftspalt för konvektorerna gör kanske stor skillnad när det gäller hur effektivt det vattenburna systemet fungerar.