(2020-12-05, 10:12)Ljusne-Håkan Skrev:(2020-12-05, 10:12)Hagbard Skrev:(2020-12-04, 21:12)Ljusne-Håkan Skrev: Men vill man ha snabb värme innan man sticker iväg gör man på nåt annat sätt hellre än att sticka iväg med en otrevligt råkall vagn. Eller att inte åka iväg alls. Alla är inte så funtade att dom alltid bestämmer flera dar innan ifall dom vill åka nånstans. Och att man enbart värmer luften och inget av inredningen med en fläkt som blåser varm luft på inredningen stämmer ju inte alls.
Så fort man åker iväg så kör man ju som vanligt på vattenburna värmen.
Igår gjorde jag ett tredje test; jag körde elpatronen på 1 kw och en fläkt på en kw. Efter två timmar var det då 15 C bak och 18 C fram. Och pannan kändes ganska genomvarm på utsidan. Det blev alltså närapå lika varmt som med bara två 1kw fläktar. Hade jag då dragit på gasolpannan o stuckit iväg hade nog värmesprutten runt fönstren kommit igår väldigt fort. Men då stängde jag av o gjorde annat.
Har alla Husvagnsägare tillgång till el och en egen tomt att ställa vagnen på för att snabbt komma iväg?
Hur gör alla andra som vill åka iväg snabbt?
Nä, det har ju inte alla. Man kan ju dra på spislågorna på lite halvlåg låga ihop med gasolvärmen. Gärna en fjutjärnsstekpanna som bara står på lågan.
En gång när jag ville ha varmt där när det var riktigt kallt, minst 15 minus, fyllde jag en 20 liters vattendunk med hetvatten o ställde under bordet. Nåt gjorde den nog...
Den som har ett rejält elverk med i bilen o åker runt o fricampar när det är minus kan ju åka längsta biten med avstängd värme, stanna en mil innan man är framme o dra på gasolvärmen på halvgas, när man sen stannar gasa max plus dra igång elverket o låta det driva en elfläkt en stund. Samt koka kaffe o värma pölsa o glögg.
Spislågorna ger en massa "koldioxid" så dessa vill man inte använda för uppvärmning, lätt att bli dåsig då.
Själv har jag funderat på en typ Alde Booster men bygga en själv och en dubbel med dubbla fläktar och placera den under kylskåpet där det i regel är tomt med prylar.
Spånat lite på en sådan och den ger ju då en massa effekt om den är kopplad på framledningen direkt efter pannen och med en trevägsshunt så man kan bryta värmen genom denna och låta det pasera som vanligt när det blivit varmt och man inte behöver boostern.
Kan det vara nått?