2020-12-03, 02:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-12-03, 03:12 av apersson850.)
Ja, när jag testade med vagnens eget värmesystem hände ytterst lite den första halvtimmen. Det ökade mer än det dubbla den andra halvtimmen, och ännu fortare den tredje.
Så visst finns det en längre uppstartstid för vattenburen värme. Om man kan köra max 2 kW elvärme, för säkringens skull, måste det snabbaste sättet rimligen vara att dra på gasolpannan, som inte belastar säkringen, och fläktarna samtidigt. Då blåser man omkring luften så den värms upp och får upp värmen på vattnet på samma gång.
När jag kommer hem igen ska jag testa hur mycket snabbare det går om jag kör samma eleffekt som i mitt förra test (dokumenterat här i forumet i en annan tråd), alltså 3,5 kW, och samtidigt drar på gasolen också i pannan. Den ska tillföra ytterligare 5,5 kW, påstår Alde. Någon måste ju hjälpa Håkan att elda upp ström och gasol här i landet.
Det blir ingen riktig snurr på värmen förbi konvektorrna förrän framledningstemperaturen kommit över 50°C. Något som tar flera timmar med bara elvärmen igång i pannan, när jag börjar på nollgradigt i vagnen.
Så visst finns det en längre uppstartstid för vattenburen värme. Om man kan köra max 2 kW elvärme, för säkringens skull, måste det snabbaste sättet rimligen vara att dra på gasolpannan, som inte belastar säkringen, och fläktarna samtidigt. Då blåser man omkring luften så den värms upp och får upp värmen på vattnet på samma gång.
När jag kommer hem igen ska jag testa hur mycket snabbare det går om jag kör samma eleffekt som i mitt förra test (dokumenterat här i forumet i en annan tråd), alltså 3,5 kW, och samtidigt drar på gasolen också i pannan. Den ska tillföra ytterligare 5,5 kW, påstår Alde. Någon måste ju hjälpa Håkan att elda upp ström och gasol här i landet.
Det blir ingen riktig snurr på värmen förbi konvektorrna förrän framledningstemperaturen kommit över 50°C. Något som tar flera timmar med bara elvärmen igång i pannan, när jag börjar på nollgradigt i vagnen.