2020-12-01, 20:12
Jodå, jag har förstått att du byter till vattenburet när du fått upp värmen. Fast från början insåg jag inte att det var det du menade.
Det jag argumenterade om var "högre förluster med vattenburen värme". Jag hävdar fortfarande att det inte är förlusterna som är högre med den principen, utan det är ambitionsnivån som är högre. Du värmer en större del av vagnen, och det är i slutändan bra både för dig och vagnen.
Just för att snabbt få lite "goare" temperatur i luften är en fläktkamin svårslagen. Skulle möjligen vara en brasa på golvet, men den ger ju många andra tråkiga bieffekter.
Om man inte ska vara i vagnen förrän dagen efter eller så, då spelar det knappast någon roll. Men vill man vistas där "nu", då är snabb uppvärmning bra. Jag har dock märkt att om jag rusar på med samma metod, då är det inte ovanligt att jag får kondens på en del ytor under uppvärmningen. Den risken verkar mindre om jag kör med vagnens eget värmesystem.
Det jag argumenterade om var "högre förluster med vattenburen värme". Jag hävdar fortfarande att det inte är förlusterna som är högre med den principen, utan det är ambitionsnivån som är högre. Du värmer en större del av vagnen, och det är i slutändan bra både för dig och vagnen.
Just för att snabbt få lite "goare" temperatur i luften är en fläktkamin svårslagen. Skulle möjligen vara en brasa på golvet, men den ger ju många andra tråkiga bieffekter.
Om man inte ska vara i vagnen förrän dagen efter eller så, då spelar det knappast någon roll. Men vill man vistas där "nu", då är snabb uppvärmning bra. Jag har dock märkt att om jag rusar på med samma metod, då är det inte ovanligt att jag får kondens på en del ytor under uppvärmningen. Den risken verkar mindre om jag kör med vagnens eget värmesystem.