2020-11-30, 10:11
(2020-11-30, 01:11)Ljusne-Håkan Skrev:(2020-11-29, 20:11)apersson850 Skrev: Ja, men det beror ju på att du inte värmer upp lika mycket i vagnen. Om du kör en fläkt inuti vagnen värmer du upp luften i vagnen i första hand. Det blir varmast högst upp.
När du kör med vattenburen värme värmer du upp ända nerifrån golvet, ut i hörnen. Det är ganska stor skillnad.
Om man sen tycker man har nytta av den värmen eller ej, det kan diskuteras. Men det upplevs i regel som behagligare att bo i en vagn som är "helt" uppvärmd. Golvet blir varmare, kallras vid fönster motverkas etc.
Seriöst? Med en värmefläkt på golvet blir det kalla golvet tvärtom uppvärmt väldigt mkt fortare ända ut i hörnen än det blir med den vattenburna värmen. Även väggar och skåp blir varma mkt fortare eftersom varmluften blåser runt.
Den stora nackdelen är ju att det låter ganska mycket, och att man inte får nåt varmvatten. Att man inte kostar på så mycket värme längst in under sofforna spelar ingen roll.
Och frågan var ju dessutom om det finns några förluster i ett vattenburet system. Och står man ut med två 1000 watts fläktars ljud kan man säkert spara en hel del på elräkningen jmf med att köra på vattenburen elvärme
Byt vagn till en med Trumavärme så får du det du vill ha.
Egentligen handlar det inte om att värma upp luften så snabbt som möjligt utan att få ett termiskt klimat i vagnen där jämnvikt har skett mellan både inredning och de transmissions- och ventilationsförluster som sker vid ollika temperaturer ute och inne. Men också att systemet skall se till så mikrobiell påväxt försvåras p g a den fuktighet som ökar med dels antal personer och den som för tillfället gäller i den yttre miljön. All den fukt slår mot kalla delar och orsakar dels mögel och inte minst röta, syns mest uti hörnen i golvnivå om det är dålig uppvärmning med dålig cirkulation på luften.
Därför bl a införde en tillverkare golvvärme via radiatorsystemet i sin vagnar.