2020-11-29, 18:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-11-29, 18:11 av Ljusne-Håkan.)
Att el/vattenburna värmesystem inte har några förluster vs direktel håller jag Inte med på alls. Det är nog samma sak i husvagnar som i villor. I en villa där rören går genom golv och väggar leds en del av värmen bort dit de boende inte får nån nytta av den. Att det i en husvagn ger ganska rejäla förluster bevisas av följande:
1. Igår värmde jag först upp min vagn rejält under fem timmar med 2 kw vattenburen elpatronsvärme.
2. Knäppte av vattenburna värmen helt och körde igång en värmefläkt på bara 1 kw. Efter en halvtimmer var det 23 grader både fram och bak i vagnen.
3. Stängde då av värmefläkten och drog igång den vattenburna värmen igen, men på 1kw läget. Efter tre, fyra timmar hade tempen sjunkit från 23 till bara 15 grader! Med samma energiåtgång som med fläkten! Skulle man fota med en värmekamera på utsidan och under vagnen skulle man säkert se stora skillnader i värmeläckaget.
1. Igår värmde jag först upp min vagn rejält under fem timmar med 2 kw vattenburen elpatronsvärme.
2. Knäppte av vattenburna värmen helt och körde igång en värmefläkt på bara 1 kw. Efter en halvtimmer var det 23 grader både fram och bak i vagnen.
3. Stängde då av värmefläkten och drog igång den vattenburna värmen igen, men på 1kw läget. Efter tre, fyra timmar hade tempen sjunkit från 23 till bara 15 grader! Med samma energiåtgång som med fläkten! Skulle man fota med en värmekamera på utsidan och under vagnen skulle man säkert se stora skillnader i värmeläckaget.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.