2020-11-29, 13:11
(2020-11-28, 22:11)apersson850 Skrev: Jag har kört i två timmar nu.
Så här är resultatet hittills. Kolumnerna är minuter, utetemperatur, innetemperatur och framledningstemperatur.
0 0 +1 -1
30 0 +2 +26
60 0 +6 +40
90 0 +10 +45
120 0 +13,5 +50
150 +1 +16 +52
180 +1 +19 +58
Noteras ska att givaren för innetemperaturen sitter i sovavdelningen. Då vattnet pumpas först under vasken, förbi U-soffan och genom toaletten, sammanlagt fyra radiatorer, innan det når de fyra radiatorerna i sovavdelningen, är elementen i sovavdelningen betydligt svalare än i andra änden. Lätta att känna efter nu när vi tagit in madrasserna.
Jag har en lös termometer längst bort vid sittgruppen också. Den har åkt med länge, då detta är den första vagnen som kan visa inomhustemperaturen i displayen på termostaten. Enligt den lösa är det nu +17°C vid sittgruppen. En halvtimme senare (150) har det ökat till +19°C vid sittgruppen. Vagnen kan nu anses vara beboelig.
Jag fortsätter värma tills det gått tre timmar. Sen kommer nattsänkningen i vagnen att lägga sordin på uppvärmningen, så då stänger jag av.
Vid sittplatsen var det då +22°C. Nu har nattsänkningen stängt av, så nu blir det inte varmare än +18°C ändå.
Trots att det nu är mellan 19 och 22 känns en del av inredningen, som exempelvis köksbänken, fortfarande kall. Det är en sak att få upp värmen i luften, en annan att få vagnen att kännas trevlig att bo i. När du sätter in en fläktkamin är det främst luften du värmer upp. Så även om det kan tyckas gå snabbare, är det oftast inte till samma komfortnivå.
Men nöter man på med en värmefläkt, eller bättre med två a 1 kw, så blir ju allt trä varmt även då, tom lite fortare än via vattenburna värmen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.