2020-11-27, 10:11
Det är bara att skaffa! Som det står i inlägget är det en Tabbert Puccini 580 Special. Jag har länge undrat vad "special" i beteckningen står för, men det har du ju så träffande beskrivit nu!
Du verkar dock inte ha förstått det här med uppvärmning. Det är klart det finns förluster. Allting är förluster. Hade de inte funnits hade vagnen efter ett tag varit så varm att den självantänt, bara av att man vistas i den.
Det finns förstås verkningsgrader på allting också. Men just när man värmer med el är förlusterna nära noll. Effekten utvecklas i pannan och den står inne i vagnen. De enda förluster som finns är i ledningsnätet fram till vagnen, men det är inte i det ledningsnätet jag mätt effektutvecklingen. Det är i vagnen, eller så nära vagnen att den skillnaden förvisso är försumbar.
Gasoleldandet ger varma avgaser som släpps ut ovanför taket. Där är förstås verkningsgraden sämre. Men den har inte varit inblandad i mätningen, just av den anledningen.
Att systemet kan tillföra rätt effekt för att hålla värmen på önskad nivå beror på att det finns en anordning i vagnen som kallas termostat. Den styr cirkulationspumpen, beroende på temperaturen i vagnen. Men maximal effekt tillförs normalt inte konvektorerna mer än i uppvärmningsfasen. Pannan reglerar effektutvecklingen i fyra steg, beroende på behovet. Har jag även gasolen igång tillkommer ytterligare två steg.
Som du säkert vet finns det en viss fast ventilation, även med alla luckor och fönster stängda. Det är den ventilationen som är inräknad i formeln.
Roligt att du är fascinerad av vagnen. Du blir kanske besviken när jag talar om att det här gäller för många vagnar. De som mest påtagligt skiljer sig, som jag känner till i alla fall, är de som har en Primuspanna i gasolkofferten. Pannans egna uppvärmning har man ingen nytta av i de vagnarna. Resonemanget som jag fört är applicerbart på exempelvis Alde-pannor i 3000 serierna (3000/3010/3020), eller andra som är monterade enligt samma princip.
Sitter pannan utomhus lär effektbehovet vara större, för där kan man tala om påtaglig förlustvärme.
Du verkar dock inte ha förstått det här med uppvärmning. Det är klart det finns förluster. Allting är förluster. Hade de inte funnits hade vagnen efter ett tag varit så varm att den självantänt, bara av att man vistas i den.
Det finns förstås verkningsgrader på allting också. Men just när man värmer med el är förlusterna nära noll. Effekten utvecklas i pannan och den står inne i vagnen. De enda förluster som finns är i ledningsnätet fram till vagnen, men det är inte i det ledningsnätet jag mätt effektutvecklingen. Det är i vagnen, eller så nära vagnen att den skillnaden förvisso är försumbar.
Gasoleldandet ger varma avgaser som släpps ut ovanför taket. Där är förstås verkningsgraden sämre. Men den har inte varit inblandad i mätningen, just av den anledningen.
Att systemet kan tillföra rätt effekt för att hålla värmen på önskad nivå beror på att det finns en anordning i vagnen som kallas termostat. Den styr cirkulationspumpen, beroende på temperaturen i vagnen. Men maximal effekt tillförs normalt inte konvektorerna mer än i uppvärmningsfasen. Pannan reglerar effektutvecklingen i fyra steg, beroende på behovet. Har jag även gasolen igång tillkommer ytterligare två steg.
Som du säkert vet finns det en viss fast ventilation, även med alla luckor och fönster stängda. Det är den ventilationen som är inräknad i formeln.
Roligt att du är fascinerad av vagnen. Du blir kanske besviken när jag talar om att det här gäller för många vagnar. De som mest påtagligt skiljer sig, som jag känner till i alla fall, är de som har en Primuspanna i gasolkofferten. Pannans egna uppvärmning har man ingen nytta av i de vagnarna. Resonemanget som jag fört är applicerbart på exempelvis Alde-pannor i 3000 serierna (3000/3010/3020), eller andra som är monterade enligt samma princip.
Sitter pannan utomhus lär effektbehovet vara större, för där kan man tala om påtaglig förlustvärme.