Det förefaller som att vi går mot en "jobbslakt" och då är "snöbollen" i rullning. När arbetslösheten ökar får fler svårigheter att betala sina lån, som i sin tur driver ner fastighetspriserna. Många hushåll är högbelånade och riskerar att sitta med "negativ equity", d.v.s. att lånen överstiger tillgångarnas värde, som skapar en inlåsningseffekt vilket medför att folk får svårare att flytta.
Hur klokt har det varit av Riksbanken att vidta krisåtgärder, såsom krisränta och massiva tillgångsköp, under en brinnnande högkonjuktur, som har eldat på uppgången av fastighetspriserna och bidragit till att kraftigt öka hushållens skuldsättning?
Förr eller senare tar alla högkonjukturer slut och övergår i lågkonjuktur. Dessto mer som marknaden har manipulerats, dessto hårdare blir smällen när väl korrigeringen inträffar. Det är alltid den enskilde som i långa loppet får betala priset av excesserna. I ekonomiska kriser sker det alltid en omfördelning från dem med lite till dem med mycket.
Byggindustrin bromsar in snabbt och investeringarna faller.
Framför allt är det bostadsbyggandet som tar stryk enligt branschens nya prognos.
(www.di.se - Byggandet tvärnitar – ”långt under vad som behövs”)
Drygt 6.000 handelsföretag riskerar att slås ut innan regeringens omställningsstöd når fram, enligt en ny undersökning från Svensk Handel.
(www.di.se - Svensk Handel: 6.000 företag i konkurs – innan stödet når fram)
Sex av tio exportbolag räknar med minskad orderingång kommande året. En tredjedel planerar att krympa personalstyrkan. Parallellt med bolagens mörka prognoser ökar Svensk Exportkredits nyutlåning.
”Bolagen behöver låna för att överleva krisen”, säger Catharina Henriksson på SEK.
(www.di.se - Krisläge i exportindustrin – lånar för att överleva)
Coronapandemin fick den europeiska bilförsäljningen att rasa under april, men det är stora skillnader mellan länderna.
Handeln snudd på utplånades i Italien, Spanien och Storbritannien med fall på 97 procent medan nedgången i Sverige och de nordiska grannländerna stannade på runt 37 procent.
(www.di.se - Bilförsäljningen utplånad i Spanien och Italien – kollaps i hela EU)
I ett brev som bolagets styrelse har skickat ut till sina anställda skriver Lufthansa att 300 flygplan kommer att stå parkerade år 2021 och att 200 plan kommer att stå fortsatt parkerade år 2022.
”Sommaren 2023, när vi förhoppningsvis kan lägga den här krisen bakom oss, kommer vi fortfarande att ha en flotta som är 100 flygplan mindre”, skriver styrelsen i brevet, som Reuters har tagit del av.
Vid årsskiftet hade Lufthansa totalt 763 flygplan i drift, enligt årsredovisningen.
Lufthansas styrelse räknar dessutom med att ytterligare tjänster kommer försvinna från bolaget. I brevet skriver man att det handlar om ett betydande antal jobb inom underhållsverksamheten Lufthansa Technik och cateringbolaget LSG.
(www.di.se - Lufthansa parkerar hundratals plan kommande åren – räknar med nedskärningar)
Hur klokt har det varit av Riksbanken att vidta krisåtgärder, såsom krisränta och massiva tillgångsköp, under en brinnnande högkonjuktur, som har eldat på uppgången av fastighetspriserna och bidragit till att kraftigt öka hushållens skuldsättning?
Förr eller senare tar alla högkonjukturer slut och övergår i lågkonjuktur. Dessto mer som marknaden har manipulerats, dessto hårdare blir smällen när väl korrigeringen inträffar. Det är alltid den enskilde som i långa loppet får betala priset av excesserna. I ekonomiska kriser sker det alltid en omfördelning från dem med lite till dem med mycket.
Byggindustrin bromsar in snabbt och investeringarna faller.
Framför allt är det bostadsbyggandet som tar stryk enligt branschens nya prognos.
(www.di.se - Byggandet tvärnitar – ”långt under vad som behövs”)
Drygt 6.000 handelsföretag riskerar att slås ut innan regeringens omställningsstöd når fram, enligt en ny undersökning från Svensk Handel.
(www.di.se - Svensk Handel: 6.000 företag i konkurs – innan stödet når fram)
Sex av tio exportbolag räknar med minskad orderingång kommande året. En tredjedel planerar att krympa personalstyrkan. Parallellt med bolagens mörka prognoser ökar Svensk Exportkredits nyutlåning.
”Bolagen behöver låna för att överleva krisen”, säger Catharina Henriksson på SEK.
(www.di.se - Krisläge i exportindustrin – lånar för att överleva)
Coronapandemin fick den europeiska bilförsäljningen att rasa under april, men det är stora skillnader mellan länderna.
Handeln snudd på utplånades i Italien, Spanien och Storbritannien med fall på 97 procent medan nedgången i Sverige och de nordiska grannländerna stannade på runt 37 procent.
(www.di.se - Bilförsäljningen utplånad i Spanien och Italien – kollaps i hela EU)
I ett brev som bolagets styrelse har skickat ut till sina anställda skriver Lufthansa att 300 flygplan kommer att stå parkerade år 2021 och att 200 plan kommer att stå fortsatt parkerade år 2022.
”Sommaren 2023, när vi förhoppningsvis kan lägga den här krisen bakom oss, kommer vi fortfarande att ha en flotta som är 100 flygplan mindre”, skriver styrelsen i brevet, som Reuters har tagit del av.
Vid årsskiftet hade Lufthansa totalt 763 flygplan i drift, enligt årsredovisningen.
Lufthansas styrelse räknar dessutom med att ytterligare tjänster kommer försvinna från bolaget. I brevet skriver man att det handlar om ett betydande antal jobb inom underhållsverksamheten Lufthansa Technik och cateringbolaget LSG.
(www.di.se - Lufthansa parkerar hundratals plan kommande åren – räknar med nedskärningar)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”