2020-04-13, 14:04
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-04-13, 20:04 av apersson850.)
(2020-04-13, 12:04)Sokrates Skrev: Det är bra med standarder, men det skapar problem när man inför sina egna standardsProblemet med den standarden är att den mest specificerar hur det ska vara i dragfordonet. De spänningsmatningar som finns kan man göra som man vill med.
sv.wikipedia.org - Släpvagnskontakt (ISO)
I husvagnen tycker jag att +12v styrd via tändningen endast kopplas till 3-vägskylen, så att kylen kan kopplas in automatiskt när bilgeneratorn laddar, dels för att dom drar mycket ström på 12v, dels för att kylskåpen inte behöver drivas med gasol under färd.
Den ständiga +12v matingen bör går till resten av "bodelseelen" i vagen.
Men exakt som du beskriver hade jag det i förra vagnen. Fast det hade jag själv ordnat. När jag köpte den hade den fortfarande sjupolig stickpropp.
Min nuvarande vagn har ett modulsystem från avsomnade Calira. Modul A utgör 12 V matning till vagnen. Den drivs antingen av 230 V utifrån eller 12 V från bilen. Därför sitter den ständigt strömförande kopplad till den. Har vagnen inget eget batteri är detta den enda modul man har. Ja, och så manöverdosan vid dörren.
Nu har min vagn även modul B, som man tillför om vagnen har eget batteri. Det batteriet är anslutet dit, liksom 12 V från bilen när motorn är igång (batteriladdning från bilen), matning från 230 V i modul A för batteriladdning när man har nätanslutning samt solpanelerna, som laddar batteriet i vagnen.
Kylskåpet har de hängt på vagnens övriga 12 V, så det är lite klabbigt att separera kylen från resten här. I min gamla vagn hade de dragit kylen och övrigt 12 V separat till en kopplingslåda, så där kunde man koppla om i den lådan för att få det separerat, eller hoplagt, efter behag.