(2020-04-13, 11:04)apersson850 Skrev: Det har inte med bilen att göra, utan med vagnen, vad den gör med de olika matningarna. När jag skaffade min XC70 var det min första bil med 13-poligt. De andra jag hade avvecklade jag, så jag bytte till 13-poligt på alla släparna.
På husvagnen såg jag då till att koppla så bilens matning när motorn är igång gick till kylen. Den ständiga matningen till batteriladdningen.
Efter det har jag blivit tvungen att byta husvagn. Den nya är kopplad så att ständig matning till vagnen går till 12-voltsdrift i vagnen. Matningen som är till när motorn är igång går till batteriladdning i vagnen. Kylskåpet går alltid att köra på vagnens batteri, vilket bli bilens ständiga matning om bilen är kopplad.
Så vill jag egentligen inte ha det, men kopplingsboxen är så in i helskotta inkladdad med butyl, så jag har än så länge undvikit att öppna den...
Det är bra med standarder, men det skapar problem när man inför sina egna standards
sv.wikipedia.org - Släpvagnskontakt (ISO)
I husvagnen tycker jag att +12v styrd via tändningen endast kopplas till 3-vägskylen, så att kylen kan kopplas in automatiskt när bilgeneratorn laddar, dels för att dom drar mycket ström på 12v, dels för att kylskåpen inte behöver drivas med gasol under färd.
Den ständiga +12v matingen bör går till resten av "bodelseelen" i vagen. Om man inte vill att husvagnsbatteriet skall vara sammankopplat med bilens startbatteri, som om man är oförsiktig kan leda till startproblem av bilen, kan man med fördel sätta ett spänningstyrt skiljerälä i vagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”