2020-04-11, 00:04
(2020-04-06, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Den första provdagen hade jag dragit ur vagnbatterierna till 12,3, och efter att bilen stått på tomgång 25 minuter var de uppe i 14,2 volt. Sen stängde jag av motorn, onödigt köra mer på tomgången. Sen kopplad ejag i vanliga CTEK laddaren över natten. I morse kopplade jag åter ur den och donade med annat i några timmar, kopplade även bort bilens bägge kontakter. HAde på lite lyse o tv också en stund. Sen kopplade jag ihop med bilen igen (ingen CTEK) och startade på lite förhöjd tomgång (fixas med brädstump mot gaspedalen från framsätet som skjuts fram lite) Ganska snart var spänningen i vagnsbatterierna uppe i 14,4 Volt, sen var det stopp, då slår regulatorn i bilgeneratorn ifrån. Då är det 14,5 i motorn på bilen, 14, 5 i billbatteriet. Så 0,1 volt spänningsfall på kanske 12 meter? Bättre än förväntat.. Om vi åker med bilen några timmar blir nog vagnsbanken väldigt rejält laddad hädanefter. Sen kan jag ladda lite till med solcellen.Under en campingfärd för nåt år sen så pausade vi rfter att kört ett par timmar, och då såg på voltmetern att husvagnsbatterierna var rejält urdragna trots att de var fulladdade när vi for hemifrån. Kom snsrt på orsaken, någon, antagligen frun hade när hon klev in i vagnen tagit tagi kylskåpet för att lättare kliva in utan pall. Och då knäppt på kylskåpets 12voltsknapp. Och det drar mer än den magra orginalmatningen från bilen ger, jag har därför aldrig använt 12 voltskylningen.
Hann med en hel del mer idag; fira polarn som blev 85, byta däck på dragvolvon, o städa en hel del i waffen. Och sälja en gitarrpedal.
Men nu med 16 kvadratsladdning från bilen går det hur bra som helst, spänningen sjunker nästan inte alls, har åkt omkring en del idag o kylt med 12 volt. Fin bonuseffekt jag inte tänkte på från början
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.